Projekt
pokusného ověřování: Vzdělávací
programy paměťových
institucí do škol, které vyhlásilo
Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy
pokračuje i ve školním roce 2018/2019.
Během 1.
pololetí školního roku 2017/2018Během 1.
pololetí školního roku 2018/2019
žáci naší školy
navštívili
následující akce:
11. 9. 2018 4. A, B Moravské zemské muzeum Brno: Pavilon Anthropos s lektorem a program Vývoj života na Zemi v díle Zdeňka Buriana Žáci 4. ročníku se seznámili s historií
vzniku Pavilonu Anthropos a pod vedením lektora si prohlédli stálé výstavy v
prostorách muzea. V dalším programu se díky obrazům světoznámého ilustrátora
Zdeňka Buriana přenesli do světa
pravěkých živočichů a rostlin. Současně si na výstavě prohlédli originály zkamenělin a oživené ilustrace
prostřednictvím působivé animace. http://zsstruhlovsko.cz/2018-19-4A/wolf002 http://zsstruhlovsko.cz/2018-19-4B/jurcakova006 20. 9. 2018 8. A, 9. A Slezské zemské muzeum, Hrabyně: Národní
památník 2. světové války a výukový program Holocaust a transporty židovského
obyvatelstva Na žáky obou ročníků
čekala komentovaná prohlídka expozice památníku s vyplňováním pracovního listu,
následně měli možnost vystoupat na
vyhlídku památníku a rozhlédnout se do všech světových stran. 29. 11. 2018 5. A Slezské zemské muzeum, Hrabyně: Národní
památník 2. světové války a výukový program Letem dětským světem Program dětem
přiblížil dějiny naší republiky mezi lety 1918–1945 tak, aby pochopily
jednotlivé historické souvislosti. Hlavními postavami programu byly samozřejmě
děti. Jak žily, s čím si hrály, jak se oblékaly, co četly? Co mají společného s
dětmi 21. století? http://zsstruhlovsko.cz/2018-19-5A/hrabyne-betlem-hlinsko-skanzen-vesely-kopec 4. 12. 2018 5. A, 6. A, B – výběr žáků Betlém Hlinsko: 5.A
program Avatar, Živá historie
6.AB program Tajemství staré půdy, Živá historie skanzen Veselý Kopec: prohlídka vánočních expozic Co je nehmotné dědictví? A proč se jeho ochranou zabývá dokonce i UNESCO? Má Česká republika nějaké významné památky nehmotného kulturního dědictví? Proč je v názvu jednoho z programů zmíněn film o Avatarovi? Proč vznikla muzea? Kdo je založil? Odkud se vlastně do muzea dostávají vystavené exponáty? Jaké poklady se mohou ukrývat třeba na staré půdě? Do hledání odpovědí nejen na tyto otázky se pod vedením lektorů z Vysočiny zapojily všechny děti. V další části programu jsme si užili vánoční atmosféru při prohlídce vánočních expozic v roubenkách na Veselém Kopci. http://zsstruhlovsko.cz/2018-19-5A/hrabyne-betlem-hlinsko-skanzen-vesely-kopec 5. 12. 2018 2. A, 3. A Olomouc 2. A
Arcidiecézní muzeum Olomouc: program Petrův ...a jiné Na účastníky programu čekala zážitkově pojatá komentovaná prohlídka části stálé expozice Arcidiecézního muzea Olomouc. Žáci se prošli obrazárnou olomouckých biskupů a arcibiskupů, před vybranými obrazy, sochami a předměty uměleckého řemesla si představili příběh biblické postavy, napsali svůj osobní vzkaz andělům a nakonec se proměnili ve známou barokní stavbu. 3.A Muzeum moderního umění: program Bylo nebylo, vypráví bratři Čapkové Anotace programu ze stránek muzea: Pohádkové knihy bratří Čapků doprovází
již několik generací dětí. Na výstavě Rozlomená doba 1908–1928 se Karel a Josef
promění v zasvěcené průvodce, tentokrát po vybraných uměleckých dílech. Děti
prostřednictvím metody vyprávění příběhů (storytelling) nahlédnou do tehdejšího
uměleckého světa. Bratři je vezmou například na setkání pátečníků, kde se
seznámí s některými kulturními tématy. http://zsstruhlovsko.cz/2018-19-3A/ 11. - 12. 12. 2018 6. A, B Praha Náprstkovo muzeum asijských afrických a amerických kultur: programy Putování Severní Amerikou a Putování Jižní
Amerikou Národní a pedagogické muzeum a knihovna JAK: Malý písař - výtvarná dílna prohlídka muzea: Odkaz J.A.Komenského. Tradice a výzvy české
vzdělanosti Evropě. Žáci 6. tříd v předvánočním čase zamířili na dvoudenní výlet do Prahy. V
rámci projektu měli velmi pestrý program. Putovali Severní a Jižní Amerikou,
seznámili se s životem, zvyky a tradicemi indiánských kmenů Velkých
plání,zamířili do And i do Arktidy. Prozkoumali například pozůstatky kdysi mocné říše
starobylých Inků. Součástí programu byly i výtvarné dílny. Po vzoru Indiánů si
vyšili korálkovou ozdobu či
utkali vlněný náramek. Druhý den jsme zamířili do Národního
a pedagogického muzeum a knihovna Jana Ámose Komenského, kde na nás
čekal program Malý písař a prohlídka muzea. 13. 12. 2018 7. A, B, 8. B Brno, Moravské zemské muzeum,
Dietrichsteinský palác: program: Od konce monarchie k samostatnému státu,
expozice Velká Morava Během programu jsme si
připomněli spoustu známých faktů, ale také jsme mnoho nových informací získali.
Není se čemu divit, vždyť jsme se přenesli do doby Rakouska Uherska a nahlédli
do situace před 1. světovou válkou, prošli si období Velké války 1914 – 1918
a s prvním československým prezidentem
jsme se přenesli do doby první republiky až k Mnichovské dohodě, která znamenala její násilný konec. V expozici Velká
Morava jsme opět cestovali časem. Ocitli
jsme se na Moravě v době příchodu
Slovanů v 6. století n. l., přemístili
se do doby Cyrila a Metoděje a zažili i konec Velkomoravské říše. Pozornost jsme věnovali originálním
předmětům, které dokumentují mnoho
specializovaných slovanských řemesel - hutnictví,
kovářství, kovotepectví,
sklářství, hrnčířství či
textilnictví. Obdivovali jsme šperky,
nákončí či
gombíky. 19.12. 2018 8. A, B - výběr Olomouc,
Muzeum moderního umění, program: Ztraceni ve městě Žáky
čekal velmi náročný program. Pod
vedením lektora postupně prošli několik expozic
plných obrazů, soch, zhlédli
doprovodné filmové záběry a byli průvodcem
vtahováni do víru událostí let
1908–1928.
Účastníci byli aktivně zapojeni do animačního
programu, všímali si různých
poloh a úhlů pohledu na město jako
civilizačního fenoménu a zkoušeli se
zamýšlet nad rolí umělce a
vypovídající
hodnotě vystavených děl. Naše škola se zapojila do projektu pokusného ověřování: Vzdělávací programy paměťových institucí do škol, které vyhlásilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pro období od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018. Cílem projektu je ověřit vliv zážitkové pedagogiky na zvýšení kvality výuky společenskovědních předmětů na základních školách. žáci naší školy navštívili následující akce: 20. 10. 2017 9. A, B Slezské zemské muzeum - Darkovičky, Hlučín – areál československého opevnění Žáci
9.
ročníku se v rámci výuky o 2.
světové válce seznámili s
historií pevnosti v
meziválečném období. Připomenuli si
Mnichovskou dohodu a její následky,
Protektorát Čechy a Morava a to vše v
návaznosti na dějiny a zajímavosti v regionu.
Současně si prohlédli vojenskou
techniku nedaleko pevnosti. 16. 11. 2017 6. A, B Moravské zemské muzeum Brno, Pavilon Anthropos - interaktivní program Vítejte u neandrtálců Naši šesťáci měli možnost seznámit se s běžným životem neandertálců, jejich schopností přežít v drsných podmínkách pleistocenní Evropy. Dozvěděli se, že jejich chování bylo srovnatelné s nově příchozími anatomicky moderními lidmi. Žáci si vyzkoušeli život v tlupě, porovnávali stavbu těla neandertálců s moderními lidmi, vyzkoušeli si práci s pěstním klínem, nahlédli do obydlí neandrtálců v jeskyni a s překvapením zjistili, že umístění archeologických nálezů připomínalo naše současné bydlení. Velmi je zaujala informace, že i tito pravěcí lidé pečovali o nemocné, vyznali se v bylinkách, vařili či pohřbívali svoje blízké. Na závěr návštěvy muzea si žáci prohlédli výstavu obrazů Zdenka Buriana věnovanou tématu prvohor až třetihor, kterou jim vyučující naší školy zpestřili plněním úkolů.
22. - 23. 11. 2017 8. A Praha
Pedagogické muzeum J. A. Komenského – programy Malý písař, Odkaz J.A.Komenského Národní technické muzeum - expozice Doprava Pro obohacení výuky dějepisu v 8. ročníku jsme zorganizovali dvoudenní návštěvu Prahy. Na žáky čekal pestrý program. V pedagogickém muzeu J.A. Komenského v expozici Odkaz J.A. Komenského se seznámili s nejvýznamnějšími událostmi, problémy a jevy z českých dějin vzdělávání, pedagogiky a školství. Nahlédli jsme do školního kabinetu, usedli do lavic s kalamáři, listovali starými učebnicemi. Během návštěvy expozice žáci pracovali s pracovními sešity, které je formou úkolů provázely celou výstavou. Následně se zapojili do výtvarné dílny Malý písař, v níž se seznámili s různými typy písma, používaných na našem území od středověku do 20. století. Vyzkouší si psát hlaholicí, gotickou minuskulou či kurentem (písmo používané od 16. do 20. století). Psaní brkem a násadkou bylo zajímavou zkušeností. Během prvního dne jsme zavítali i na Pražský hrad, prošli se Malou Stranou, nasáli předvánoční atmosféru na Staroměstském náměstí, abychom druhý den pokračovali návštěvou Národního technického muzea na Letné, kde jsme v expozici Doprava využili skupinové práci a s připravenými pracovními listy se ponořili do hledání odpovědí v rozsáhlých prostorách muzea, prošli jsme množství doprovodných výstav, ale jeden den na prohlídku NTM nestačí, takže někdy příště pokračování. 8. 12. 2017 9. A, B Technické
muzeum Brno, programy:
Technická herna - svět je hrou, s fyzikou!
Ulička řemesel Pro žáky 9. ročníku jsme vybrali netradiční expozice v Technickém muzeu v Brně. Během programu Technická herna jsme se zábavnou formou seznámili s různými zákony fyziky a jejich technickými aplikacemi. Moc se nám zamlouvalo, že jsme s jednotlivými pokusnými modely mohli volně manipulovat a sledovat jejich výslednou reakci. Hlavní zásadu „dotýkejte se – zkoušejte – pozorujte – poznávejte“ jsme s nadšením dodrželi. Rovněž nás zaujala Ulička řemesel. V této části muzea jsme nahlédli pod pokličku řemeslníkům působícím ve městech ve dvacátých a třicátých letech 20. století. Uličku tvoří dílny hodináře, knihaře, zámečníka, krejčího, ševce a holiče. Viděli jsme i koloniál s pražírnou kávy, zubařskou ordinaci, hospodu nebo část pavlačového domu a bytu. Celá expozice nám umožnila zažít atmosféru meziválečného období první republiky.
8. 12. 2017 7. A, B Moravské
zemské muzeum Brno – programy Velká
Morava, Morava ve
středověku Žáci 7. ročníku navštívili stálou expozici Velká Morava, která přibližuje historii života na Moravě od příchodu Slovanů v 6. století n. l. až po zánik Velké Moravy na počátku 10. století n. l. Pod vedením lektora jsme si prohlédli množství originálních předmětů, které dokumentují mnoho specializovaných slovanských řemesel - hutnictví, kovářství, sklářství, hrnčířství, textilnictví, řezbářství apod. Mohli jsme si prohlédnout dílnu velkomoravského klenotníka a či klenotnici Velké Moravy, ve které jsou vystaveny typické velkomoravské zlaté šperky: gombíky, náušnice či prstýnky. Výklad lektora nás seznámil i s prací archeologů, kterou jsme si mohli vyzkoušet u originálního hrobu slovanského velmože s bohatou válečnickou výbavou. V dalších prostorách muzea jsme se při skupinové práci věnovali získávání informací z období středověké Moravy, srovnávali jsme předměty, které byly používány ve čtyřech různých prostorech středověkého života: ve vesnickém domě, v panské tvrzi, ve středověkém městě a v klášteře. Informace získané v muzeu jsme následně zpracovali do vlastních pracovních listů.
13. - 14. 12. 2017 7. A, B Praha Pedagogické muzeum J. A. Komenského – programy Pojď sem, dítě, Odkaz J. A. Komenského Národní technické muzeum - expozice Doprava, program Architektura Dvoudenní návštěva hlavního města ČR čekala i na naše sedmáky. První den jsme zavítali do Pedagogického muzea J. A. Komenského, kdy jsme si z pestré nabídky vybrali program Pojď sem, dítě. Tento pořad žáky seznámil s životem a dílem učitele národů. Pracovali jsme ve skupinách, soutěžili, skládali puzzle, psali kaligrafy a postupně se dozvídali fakta a zajímavosti z životních etap Komenského, které byly zajímavě podány v dobových souvislostech. Další část návštěvy muzea byla věnována hledání odpovědí na otázky v pracovních sešitech, které jsme obdrželi v expozici Odkaz J.A. Komenského. Druhý den jsme navštívili NTM, které nás nadchlo rozsáhlou expozicí Doprava a velmi nás zaujal výukový program Architektura, kde jsme poznávali nejvýznamnější stavby a charakteristické znaky jednotlivých slohů a stylů, během programu jsme pracovali s tablety a získali jsme přehled o vývoji architektury na našem území. Součásti akce byla i návštěva Hradu a vánočního jarmarku.
13. 12. 2017 9. A, B Slezské zemské muzeum - Památník Petra Bezruče Pro poslední návštěvu muzea v prvním pololetí jsme pro 9. ročník zvolili program Život a dílo Petra Bezruče, který žáky seznámil s nejdůležitějšími okamžiky Bezručova života, současně jsme měli možnost navázat na hodiny literatury, ve kterých jsme se seznamovali s tvorbou tohoto významného spisovatele a návštěva muzea nám naše znalosti zajímavě prohloubila. |
Během 2. pololetí 2017/2018 žáci naší školy navštívili následující akce: |
19. 4. 2018 4. A, 5. B Možnost seznámit se s běžným životem neandertálců měli tentokrát i žáci z 1. stupně. Vyzkoušeli si život v tlupě, opracovávali pazourky či poznávali bylinky. Nahlédli do jeskyně, porovnávali stavbu těla neadrtálce s moderním člověkem. Ve druhé části programu se s další průvodkyní vydali na prohlídku archeologických nálezů z našeho území, obdivovali repliky nástěnných maleb ze Španělska či z Francie a se zájmem sledovali o mamuta v centrální části pavilonu. |
24. 4. 2018 7. A, 8. A Technické muzeum Brno, programy: Technická herna - svět je hrou, s fyzikou! Ulička řemesel Žáci
obou ročníků se postupně seznámili s různými
přístroji a pokusy v Technické herně.
Někteří prohlásili, že netušili, že fyzika
může být i zábavná. Především 7.A se
velmi zamlouvala manipulace s jednotlivými
pokusnými modely a neopomněli vyzkoušet ani hrací
koutek. |
9. 5. 2018 7. A, B Moravské zemské muzeum – Centrum slovanské archeologie v Uherském Hradišti Návštěvou této expozice jsme navázali na 1. pololetí, kdy se žáci 7. ročníku v rámci projektu seznámili s životem obyvatel Velké Moravy v muzeu v Brně. V Uherském Hradišti jsme si mohli prohlédnout gombíky, šperky, oblečení či zbraně z 9. - 10. století. Průvodce nás velmi stručně seznámil s příchodem Konstantina a jeho bratra Metoděje na Velkou Moravu a s jejich nezastupitelnou rolí při vytvoření „svaté církve moravské“ za arcibiskupa Metoděje. Součástí expozice jsou i velkoplošné modely znázorňující jednak pravděpodobnou situaci sakrálního centra Velké Moravy v Uherském Hradišti-Sadech.. |
22. - 23. 5. 2018 6. A, B Praha Dvoudenní návštěva Prahy tentokrát čekala na šesťáky. První den jsme zamířili do Náprstkova muzea na výukové programy Indiáni a Austráli a Oceánie. Kluci a holky hledali v prostorách muzea odpovědi na úkoly z pracovních listů, sledovali dobové filmové dokumenty či hledali poklad. Druhý den jsme naštívili Národní památník na Vítkově, kde na žáky čekal program připravený ke 100. výročí vzniku samostatného Československa – Český lev se probouzí. Průvodkyně děti zajímavě seznámila s historickými fakty, provedla jednotlivými patry budovy a získané vědomosti hned využili do pracovních listů a hracích karet. Prohlédli jsem si i výstavu Nagano a Ex libris. Dětem se velmi líbila vyhlídka ze střechy muzea s nádherným výhledem na hlavní město. |
24. 5. 2018 9. A Kralice nad Oslavou, Památník Bible Kralické, zámek Budišov Žáci
9. ročníku se tentokrát rozdělili a každá
třída v rámci pokusného ověřování
navštívila jiné místo z pestré
nabídky muzeí. |
14. - 15. 6. 2018 9. B Praha Letošní
poslední výjezd v rámci pokusného
ověřování uskutečnili žáci 9.B. Ve čtvrtek jsme
zamířili na Vítkov, abychom se nechali zasvětit do doby
před sto lety. Vznik Československa znamenal
zásadní přelom v českých dějinách.
Kdo se o jeho vznik především zasloužil? Kdo byli
legionáři a jaké byly jejich osudy? A jak tento
stát vypadal? Odpovědi na tyto otázky se
žáci dozvěděli během programu v prostorách
Národního památníku na Vítkově
při práci s pracovními listy a se
sbírkovými předměty vztahujícími se k
období první republiky. |