Není chování jako chování
Po dlouhém hloubání a dloubání jsme přišli s zajímavým nápadem:
Zjistit, zda se jako jeden tým dokážeme postarat o živého tvora, který by nám mohl dokonce přinést ekonomický užitek.
Název třídního projektu může napovídat o co se jedná.
Během prvních školních dnů jsme tuto myšlenku postupně formulovali, až jsme na konci září konečně vytvořili finální plán.
Chování podle norem naší kultury a společnosti je základním kamenem hodnot 9.C (i když si iluze o občasných individuálních zkratech nedělám).
Ale chov je něco zcela jiného. Jako třída jsme přišli s nápadem na 10měsíční projekt chovu slepic (zatím to vypadá na tři slepice).
Je také třeba zmínit, že s formulací našeho plánu nám pomohla umělá inteligence. ????
Žáci se naučí základy chovu slepic, získají praktické dovednosti z oblasti péče o zvířata a zodpovědnost za jejich správu. Budou sledovat, jak slepice rostou, jaké potřeby mají a jak se zajišťuje jejich zdraví, krmení a produkce vajec.
Harmonogram na 10 měsíců:
1. měsíc: Příprava a plánování
- Výzkum: Žáci si rozdělí témata týkající se chovu slepic (plemena, krmení, ubytování, zdraví) a zpracují základní informace.
- Plánování: Společně s učitelem navrhnou harmonogram péče o slepice, rozdělí úkoly (krmení, čištění, sběr vajec atd.).
- Příprava kurníku: Vytvoření nebo renovace kurníku, návrh výběhu a zajištění bezpečnosti před predátory.
2. měsíc: Pořízení slepic a jejich adaptace
- Nákup slepic: Třída vybere vhodné plemeno a pořídí slepice (mladé nebo již dospělé nosnice).
- Adaptace slepic: Žáci sledují, jak se slepice přizpůsobují novému prostředí, učí se, jak je správně krmit a pečovat o ně.
- Záznamy: Začnou vést záznamy o chování slepic, jejich krmení a prvních reakcích na nové prostředí.
3. měsíc: Výživa a správná péče
- Zkoumání krmiva: Žáci se seznámí s různými druhy krmiv a doplňků (zelenina, zrní, vápník pro skořápky).
- Praktická péče: Denní krmení, doplňování vody a úklid kurníku podle rozpisu.
- První sběr vajec: Začátek sledování produkce vajec, zaznamenávání množství a kvality.
4. měsíc: Biologie a zdraví slepic
- Zdraví: Žáci se dozví o prevenci chorob, pravidelných prohlídkách slepic, očkování a ochraně před parazity.
- Kontrola zdraví: Pravidelné sledování zdravotního stavu slepic a jejich aktivity.
- Výstup: Připravení krátké prezentace o prevenci nemocí a správné péči.
5. měsíc: Reprodukce a přirozené chování slepic
- Reprodukční cyklus: Výklad o přirozeném cyklu slepic, snášení vajec a jejich inkubace (pokud se projekt rozšíří o kuřata).
- Chování slepic: Pozorování přirozeného chování slepic v hejnu – hierarchie, klovací řád, komunikace.
- Psaní záznamů: Žáci zapisují své poznatky o chování slepic.
6. měsíc: Produkce a využití vajec
- Zpracování vajec: Žáci se učí, jak vejce správně skladovat, jak je mohou dále využít (např. ve školní kuchyni).
- Zpracování dat: Sledování a analýza, kolik vajec slepice za měsíc snášejí.
- Prezentace výsledků: Představení výsledků za první půlrok – počet vajec, zkušenosti s chovem.
7. měsíc: Údržba kurníku a výběhu
- Údržba: Pravidelný úklid kurníku, kontrola výběhu, opravy.
- Ekologie: Žáci se učí o ekologických aspektech chovu slepic (kompostování slepičího trusu, udržitelnost).
- Praktická výuka: Vyprázdnění kurníku a výměna podestýlky, kontrola plotů výběhu.
8. měsíc: Význam chovu slepic pro společnost
- Diskuse: Význam chovu slepic pro lokální a globální ekonomiku, jak jsou slepice chovány průmyslově a na farmách.
- Projektové aktivity: Žáci mohou napsat články do školního časopisu o významu chovu slepic nebo natočit krátký film.
9. měsíc: Zpracování výsledků a reflexe
- Analýza projektu: Zhodnocení chovu slepic – jak se projekt vydařil, jaký byl vliv na třídu.
- Data: Zpracování dat (produkce vajec, náklady na krmivo, výhody a nevýhody chovu).
- Příprava výstupu: Žáci připraví výstupy (prezentace, grafy, závěry) pro závěrečnou reflexi projektu.
10. měsíc: Prezentace projektu a závěrečné shrnutí
- Prezentace: Žáci prezentují výsledky projektu celé škole nebo rodičům (formou prezentace, výstavy, videa).
- Shrnutí: Diskuse o tom, co se naučili, jaké byly největší výzvy a co by změnili.
- Závěr: Reflexe projektu, předání slepic nové třídě nebo pokračování v chovu.
Třídní Vyka
Fotogalerie
Vzdělávací exkurze do Olomouce – Pevnost poznání – projektový den ČSOB
Ve středu 7. Června jsme se se třídou 7. C zúčastnili projektového dnu ČSOB v Pevnosti poznání v Olomouci. Z nabídky jsme vybrali tři výukové programy.
Respekt planeto! (45 minut)
Peníze nejsou Věda (45 minut)
Tvoje cesta onlinem (90 minut)
Sluňákov-Zaostřeno na ptačí život
Lednový program pro nás byl velmi náročný. Protože nás čekal lyžařský výcvikový kurz.
Náš třídní strom - poznej a chraň
Chlapecká skupina 7.C v pracovním procesu při přípravě a úpravě našeho třídního stromu a keře.
Jarní příprava půdy a očištění kmene od kolem rostoucí trávy nám snad přinese v nejbližších letech plody ovoce.
Náš třídní strom - poznej a chraň
Chlapecká skupina 7.C v pracovním procesu při přípravě a úpravě našeho třídního stromu a keře.
Jarní příprava půdy a očištění kmene od kolem rostoucí trávy nám snad přinese v nejbližších letech plody ovoce.
Krásné Vánoční svátky
Krásné Vánoční svátky
Přeji Vám všem klidné svátky, ať najdete pod stromečkem vše, co jste si přáli, a co nejkrásnější vstup do nového roku.
Přikládám i pár fotek ze společných předvánočních dnů!
Buďte na sebe opatrní a 3.ledna 2023 na viděnou!
Váš třídní