Klimatýden

Klimatýden

KLIMATÝDEN aneb Zajímáte se o klimatické změny kolem sebe?

Zajímáte se o klimatické změny kolem sebe? Víte, co je skleníkový efekt? My popravdě moc ne. Říkali jsem si, že to je něco, co se řeší a o čem se mluví někde daleko na konferencích nebo v televizi. Ale když jsme o tom slyšeli ve škole v rámci KLIMATÝDNE, došlo nám, že se to týká i nás. Není to jen téma pro vědce, ale i pro obyčejné lidi, kteří chtějí, aby naše planeta zůstala obyvatelná.

A co je to skleníkový efekt? Skleníkový efekt je přirozený jev, který udržuje Zemi dostatečně teplou. Problém je, že kvůli lidské činnosti vzniká příliš mnoho oxidu uhličitého (CO₂) a dalších plynů, které teplo zadržují víc, než je zdravé. To způsobuje oteplování planety, a to je hlavní příčina klimatické změny. Vědci se shodují, že za zrychlenou klimatickou změnu může hlavně lidská činnost, např. spalování fosilních paliv, kácení lesů nebo nadměrná výroba a spotřeba. Nejvíc teplota stoupá v polárních oblastech, kde taje led, a tím se ještě víc zrychluje oteplování. Důsledky už vidíme i u nás, častější sucha, silné bouřky, povodně nebo horka v létě. Na jiných místech planety mizí ledovce, zvyšuje se hladina moří a některá zvířata ztrácí své přirozené prostředí.

A můžeme nějak pomoci ke zpomalení klimatických změn? Každý z nás může přispět v různých oblastech. Můžeme zhasínat světla, když nejsou potřeba, a používat úsporné spotřebiče, můžeme chodit pěšky, jezdit na kole nebo využívat hromadnou dopravu místo auta, sbírat dešťovou vodu a šetřit při mytí nebo sprchování, třídit odpad, recyklovat a podporovat filozofii bezobalu, kupovat jen to, co opravdu potřebujeme. Přestat plýtvat jídlem, jíst více rostlinných jídel a méně masa, větrat rozumně, nevytápět zbytečně moc a sázet rostliny i v interiérech. Na naší škole můžeme třeba založit tým, který by organizoval sběr odpadu, výsadbu stromů nebo revitalizaci školní zahrady. Také bychom mohli pořádat vzdělávací akce o tom, jak snížit uhlíkovou stopu. A založili jsme. Vznikly čtyři týmy, které se pustily do adaptčních či mitigačních opatřeních a na svých projektech v těchto dnech pracují.

Co znamenají pojmy adaptační, mitigační a osvětové?

Adaptační opatření jsou ta, která nám pomáhají přizpůsobit se změnám, třeba zachycování dešťové vody, sázení stromů nebo zelené střechy.

Mitigační opatření znamenají snahu snižovat příčiny změn, například omezování emisí CO₂ nebo přechod na obnovitelné zdroje energie.

Osvětové akce jsou ty, které nás o všem informují, třeba besedy, projekty nebo školní kampaně o ochraně přírody.

Možná se zdají všechna opatření jako maličkost, ale když se zapojí hodně lidí, má to velký dopad. Klimatická změna je prostě něco, co ovlivňuje náš život, zdraví i budoucnost celé planety. A protože my osmáci chceme, aby i další generace mohly žít na Zemi stejně hezky jako my, začali jsme jednat už teď.

 

 

Fotogalerie

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

Klimatýden

 Klimatýden

 
Vloženo: 14. 10. 2025       Stránka: 8. C

Co nás baví? Třeba malovat.

Žáci 7. C proměnili veřejný prostor v Hluzově ve výtvarné dílo

20. 06. 2025   8. C   Více zde

Kluci v kuchyni

Kluci v kuchyni? Jasně a s radostí!

17. 04. 2025   8. C   Více zde

Exkurze do České televize Ostrava

Nahlédli jsme do světa televize!

17. 04. 2025   8. C   Více zde

Virtuální muzeum - Co baví mne!

O svých zálibách a koníčcích by se s Vámi na řádcích textu níže ráda podělila jedna z žákyň 7.C. A co ji baví? Chovatelství a myslivost.

21. 03. 2025   8. C   Více zde

Dlouhodobý projekt pro žáky třídy 7. C - Chybami se člověk učí

Aneb aktivním a tvořivým způsobem motivovat žáky k osvojování si pravopisných záležitostí. 

19. 01. 2025   8. C   Více zde

Co je to depozitář

Víte, co je to depozitář?

12. 01. 2025   8. C   Více zde

OFICIÁLNÍ NÁZEV:

Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko,
příspěvková organizace 

Adresa:
Struhlovsko 1795,
753 01 Hranice,
IČ: 14618575
Kde nás najdete:
Loc: 49°33'8.38"N, 17°43'40.258"E

KONTAKTY:

Tel.: + 420 581 650 166
Identifikátor datové schránky: nevmmq6
E-mail: skola(zavináč)zsstruhlovsko(tečka)cz

Ředitel školy
Mgr. Radomír Macháň, tel.: 581 650 151

Další­ kontakty:
Školní jídelna při ZŠ, tel.: 581 650 155
Mateřská škola,  tel.: 581 650 165

MAPA:

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM:

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Ať s míčem, knihou nebo kružítkem - příležitost u nás dáme všem.

DOPLŇKOVÁ ČINNOST:

Pořádání odborných kurzů, školení
a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti

REALITNÍ ČINNOST:

Pronájem a půjčování věcí movitých
Hostinská činnost (stravování cizích strávníků)

loga-partneri
PPUC
Výuka přírodních věd nově
Spolu a lépe
SFŽP ČR
MŽP ČR
Poznej a chraň
Pokusné ověřování
ERASMUS+
OPVK
Doučování žáků škol
Rozvoj digitálních kompetencí pedagogů
IKAPOK II
IKAP II
Rozvíjení digitální gramotnosti dětí již od MŠ
Digitalizujeme školu cíl 172
Digitalizujeme školu cíle 173 a 174
Spolu a lépe IV
Spolu to zvládneme
Obědy školákům 2023
Modernizace učebny cizích jazyků
Příspěvky na obědy do škol v Olomouckém kraji
Spolu a lépe V

2001 - 2025 © Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace - All rights reserved      developed: CodeKey.cz    grafika: Wedipa