Klimatýden

KLIMATÝDEN aneb Zajímáte se o klimatické změny kolem sebe?
Zajímáte se o klimatické změny kolem sebe? Víte, co je skleníkový efekt? My popravdě moc ne. Říkali jsem si, že to je něco, co se řeší a o čem se mluví někde daleko na konferencích nebo v televizi. Ale když jsme o tom slyšeli ve škole v rámci KLIMATÝDNE, došlo nám, že se to týká i nás. Není to jen téma pro vědce, ale i pro obyčejné lidi, kteří chtějí, aby naše planeta zůstala obyvatelná.
A co je to skleníkový efekt? Skleníkový efekt je přirozený jev, který udržuje Zemi dostatečně teplou. Problém je, že kvůli lidské činnosti vzniká příliš mnoho oxidu uhličitého (CO₂) a dalších plynů, které teplo zadržují víc, než je zdravé. To způsobuje oteplování planety, a to je hlavní příčina klimatické změny. Vědci se shodují, že za zrychlenou klimatickou změnu může hlavně lidská činnost, např. spalování fosilních paliv, kácení lesů nebo nadměrná výroba a spotřeba. Nejvíc teplota stoupá v polárních oblastech, kde taje led, a tím se ještě víc zrychluje oteplování. Důsledky už vidíme i u nás, častější sucha, silné bouřky, povodně nebo horka v létě. Na jiných místech planety mizí ledovce, zvyšuje se hladina moří a některá zvířata ztrácí své přirozené prostředí.
A můžeme nějak pomoci ke zpomalení klimatických změn? Každý z nás může přispět v různých oblastech. Můžeme zhasínat světla, když nejsou potřeba, a používat úsporné spotřebiče, můžeme chodit pěšky, jezdit na kole nebo využívat hromadnou dopravu místo auta, sbírat dešťovou vodu a šetřit při mytí nebo sprchování, třídit odpad, recyklovat a podporovat filozofii bezobalu, kupovat jen to, co opravdu potřebujeme. Přestat plýtvat jídlem, jíst více rostlinných jídel a méně masa, větrat rozumně, nevytápět zbytečně moc a sázet rostliny i v interiérech. Na naší škole můžeme třeba založit tým, který by organizoval sběr odpadu, výsadbu stromů nebo revitalizaci školní zahrady. Také bychom mohli pořádat vzdělávací akce o tom, jak snížit uhlíkovou stopu. A založili jsme. Vznikly čtyři týmy, které se pustily do adaptčních či mitigačních opatřeních a na svých projektech v těchto dnech pracují.
Co znamenají pojmy adaptační, mitigační a osvětové?
Adaptační opatření jsou ta, která nám pomáhají přizpůsobit se změnám, třeba zachycování dešťové vody, sázení stromů nebo zelené střechy.
Mitigační opatření znamenají snahu snižovat příčiny změn, například omezování emisí CO₂ nebo přechod na obnovitelné zdroje energie.
Osvětové akce jsou ty, které nás o všem informují, třeba besedy, projekty nebo školní kampaně o ochraně přírody.
Možná se zdají všechna opatření jako maličkost, ale když se zapojí hodně lidí, má to velký dopad. Klimatická změna je prostě něco, co ovlivňuje náš život, zdraví i budoucnost celé planety. A protože my osmáci chceme, aby i další generace mohly žít na Zemi stejně hezky jako my, začali jsme jednat už teď.
Fotogalerie
Co nás baví? Třeba malovat.
Žáci 7. C proměnili veřejný prostor v Hluzově ve výtvarné dílo
Virtuální muzeum - Co baví mne!
O svých zálibách a koníčcích by se s Vámi na řádcích textu níže ráda podělila jedna z žákyň 7.C. A co ji baví? Chovatelství a myslivost.
Dlouhodobý projekt pro žáky třídy 7. C - Chybami se člověk učí
Aneb aktivním a tvořivým způsobem motivovat žáky k osvojování si pravopisných záležitostí.