| 
			
   Název projektu: Maminko, tatínku, … při pohádce si ani nevšimneme, že hlásky napravujeme.   Anotace projektu:Cílem projektu bylo zvýšení kvality předškolního vzdělávání prostřednictvím DVPP  v oblasti logopedické prevence (proškolení asistenta logopeda), obohacení herny školky o logopedické pomůcky a interaktivní programy a techniku, které pomohou učitelkám při zavádění pravidelných logopedických „chvilek“ každodenní logopedické prevence či reedukace. Dále maximální zapojení rodičů dětí do spolupráce – pravidelná odpolední setkání s pohádkou, besedy, společné sledování pokroku v řečových dovednostech dětí pomocí audiovizuální techniky. Spolupráce pedagoga, logopeda a rodičů je základem pro úspěšný rozvoj řečových dovedností dětí.
			   Cíle projektu: V souladu s celorepublikovým nepříznivým trendem zvyšujícího se počtu dětí s vadami řeči, zvyšuje se i v naší školce procento dětí potřebujících nezbytnou pomoc odborníka. Naší snahou podpořenou realizací projektových aktivit je nejen pomoc dětem s již existujícími problémy, kterou již mimochodem realizujeme spoluprácí s externím logopedem, zajišťujícím logopedickou reedukaci, ale i nebo především snaha o zastavení uvedeného trendu vzrůstajícího počtu dětí s problémy výslovnosti a vadami řeči. Věříme, že jednou z cest vedoucích ke snížení procenta špatně „mluvících“ dětí může být zavedení pravidelné logopedické prevence do každodenních činností, a to pod odborným dohledem a ve spolupráci s mentorem a supervizorem, specializovaným logopedem.  Konkretizace cílů vyplývající z potřeby každodenní logopedické prevence a rozvoje motoriky: 
				Věnovat zvýšenou potřebnou pozornost a péči dětem s vadami řeči, nápravě tohoto handicapu a každodenní prevenci před ním.Proškolit pedagogické pracovníky MŠ v logopedické prevenci (asistent logopeda).Zajišťovat každodenní odbornou logopedickou preventivní péči dětem v každodenním životě v mateřské škole.Zařazovat pravidelné logopedické „chvilky“ v rozsahu ŠVP (zaměření se na pohybovou i jemnou motoriku, dechová cvičení, gymnastiku mluvidel - správné artikulační postavení mluvidel, artikulační cvičení, rytmická cvičení, určování hlásek ve slově, grafomotorická cvičení, napodobování po učiteli, využívání logopedických pomůcek a interaktivního softwaru, …).Diagnostikovat, napravovat a sledovat pokroky dětí při nápravě řeči (nahrávky s časovým odstupem - kamera, diktafon, …).Využívat nejen moderních, interaktivních, ale i osvědčených logopedických pomůcek (Zvukomalebná slova – Fojtíková, široká nabídka pracovních listů, říkadel, logopedických pohádek – Kafomet, logopedických razítek, logopedického zrcadla, …).Zapojit rodiče a aktivizovat jejich pozornost a zájem o úroveň výslovnosti jejich dětí, seznamovat rodiče s logopedickou prací, nastartovat těsnou a soustavnou spolupráci s rodiči – logopedická odpoledne s pohádkou, do jejíhož děje jsou děti vtaženy, do průběhu se v přítomnosti rodičů aktivně zapojují, a to tak, že ani nepoznají, že při pohádce nenásilnou nepozorovatelnou formou zdokonalují a napravují svoji výslovnost; besídky na začátku a na konci období a sledování pokroku v nápravě; …Vytvářet klidné tvůrčí prostředí při všech činnostech v mateřské škole, zvyšovat vybavenost pomůckami k logopedické prevenci a rozvoji jemné motoriky dětí.  Zdůvodnění: 
				Nutnost reagovat na současný negativní vývoj a potřeba zlepšování úrovně logopedické prevence a zhoršující se úrovně stavu mluvidel předškolních dětí.Nezbytnost zlepšení přístupu a zapojení rodičů k potřebné spolupráci při odstraňování či prevenci vad řeči jejich dětí – rodiče tento stav velmi často stále podceňují a nevěnují potřebnou pozornost prevenci ani nápravě.Velký důraz je kladen na odborný růst pedagogických pracovníků – logopedická preventivní péče bude pod vedením a dohledem logopeda poskytována učitelkami v každé třídě.Zkvalitněním prostředí a podmínek školy rozšíříme nabídku a možnosti dětí - vybavení učebny moderními logopedickými a interaktivními pomůckami napomáhajícími rozvíjet oblasti, které jsou dány v RVP PV a ŠVP.   Vymezení aktivit projektem realizovaných: Vzhledem k zajištění pravidelné logopedické reedukace pro potřebné žáky speciálním externím logopedem hrazeným z rozpočtu, zaměřoval se projekt svými aktivitami především na prevenci a zajištění nejlepších podmínek pro ni. Logopedická prevence je jednou z hlavních priorit daných koncepcí školy v souvislosti se ŠVP a v návaznosti na RVP PV. Hlavními aktivitami, které byly prostednictvím realizace projektu uskutečněny jsou: 
				Vzdělávání pedagogických pracovníků pro jednotlivce v minimálním rozsahu 60 hodin prezenčního vzdělávání zaměřenou na logopedickou prevenci (asistent logopeda).Každodenní logopedické chvilky v komunitním kruhu (logopedické preventivní aktivity vedoucí k podpoře přirozeného a správného vývoje řeči dle vytvořeného metodického plánu – rozkmitání jazyka a uvolnění mluvidel, pohybová motorika, dechová a hlasová cvičení, grafomotorická cvičení, činnosti k posílení svalstva rtů, zlepšení motoriky mluvidel, atd.).Pravidelné interaktivní logopedické aktivity (využívání logopedického interaktivního softwaru a interaktivní tabule).Rozvoj spolupráce s rodiči – odpolední logopedická společná setkání rodičů, dětí, logopeda a učitelek s pohádkou, besídky, ukázkové aktivity pro rodiče dětí vedoucí k častější komunikaci s dětmi místo pasivního sledování TV a PC, atd.Pokračování ve spolupráci se specializovaným logopedem, jeho supervize a mentoring, reedukace poruch řeči dětí (spolupráce a konzultace s učitelkami, spolupráce s rodiči, logopedická instruktáž a průběžné vyhodnocování, atd.).Spolupráce se ZŠ – předčítání z pohádkových knih.Muzikoterapie – spolupráce se ZUŠ – aktivity k uvolnění hlasivek a mluvidel zpěvem a pohybem.Vybavení školy moderními i tradičními pomůckami pro řečovou výchovu a nápravu poruch (počítačová technika s interaktivními výukovými programy, didaktické hry a hry pro rozvoj řeči, výukové logopedické kartičky a artikulační alba, pohádky, říkadla, pexesa, ...)   Fotodokumentace z realizace projektových aktivit: Artikulační cvičení:     Dechová cvičení:     Gymnastika mluvidel:     Logopedické chvilky:     Setkávání s rodiči a pohádkou:     Logopedické nástěnky:     Čtení s babičkou:       |