Osvětim - výuka dějin na vlastní oči

05

Dějepis, devátý ročník, Polsko, návštěva koncentračního tábora, součást výuky o druhé světové válce. Grant města Hranic.
 

Čára,  která dělí dobro od zla, protíná srdce každého člověka. Kde je hranice? Co s lidmi udělá válka, strach, touha po moci? Kdy a proč  se člověk změní v bezcitnou bestii  toužící po násilí, po mučení druhých, po zabíjení?  Jak odpovědět na otázky dětí po prohlídce těchto míst: „Jak to lidé mohli dopustit?" „Jak to mohli udělat lidé lidem?" „Byli to ještě lidé?!" „A kde byl Bůh?"      

V Osvětimi jsem byla mnohokrát, nedá se na to zvyknout. Prostředí vás vysává. Těžko se o tom píše.


 A co před exkurzí ....a po ní napsali naši žáci? Za všechny jedno zamyšlení. Co se mi vybaví, když se řekne Osvětim? Už jenom tohle pouhé slovo, ve mně budí bolest a prázdnotu. Tolik utrpení a bolesti se skrývá za tímto slovem. Jeden z koncentračních táborů jsem v minulosti už navštívila. Terezín. Bylo mi pouhých 10 let, když jsem spatřila jména židů na náhrobcích. Tehdy jsem o deportaci židů nic nevěděla, tím pro mě tedy bylo snazší vidět tuto hrůzu na vlastní oči. Teď, žákyně 9. třídy, vím co je holocaust. Minulý rok jsem se zúčastnila přednášky s přeživší ŠOA. Čím víc  jsem s tímto tématem  obeznámena, tím větší strach mám z toho, jak budu prohlídku  Osvětimi zvládat. Bojím se, ale zároveň mám nutkání vidět tuto hrůzu na vlastní oči. Osvětim a vlastně celé období holocastu vnímám jako největší nechutnost lidstva. Je neskutečné, co si dokáže lidská rasa udělat, ... Je to nejen pro mě nepochopitelné a zdrcující. Takže co ve mně budí Osvětim?  Bolest za ty, co tímto táborem museli projít.


 ... po Jak začít, jsem plná emocí, že nevím, jak se  s nimi vypořádat. S psaní této práce jsem musela chvíli počkat. Myslím si, že člověk po návštěvě jakéhokoliv koncentračního tábora potřebuje vše vstřebat a až poté dávat lidem najevo své pocity. Nasadila jsem si na svou hlavu sluchátka a prošla bránou s nápisem ,,práce osvobozuje“. V tu chvíli mi přejel mráz po zádech a já čelila jedné z nejhorší událostí lidstva. Chodit po kamenné cestičce, čelit tomu, že tudy procházeli  Židé, Poláci, Romové a lidé dalších národností, se  kterými Němci zacházeli jako s bezcennými  věcmi je tak neskutečně užírající pocit. Vidět nádvoří, na kterém se lidé řadili do zástupů a modlili se, ať tohle utrpení už skončí. Budky, ve kterých se nacisté jako ubožáci schovávali před deštěm či vedrem a koukali se na ty nevinné lidi, kteří tam čelili zlu. Procházet domy a vidět ve vitrínách boty, nádobí, berle, dokonce i lidské vlasy mi vehnalo slzy do očí. Celou prohlídku se mi klepaly strachem ruce. Neustále mi přejížděl mráz po zádech. Měli lidé co provozovali tyto vyhlazovací tábory nějaký pocit viny? Jak je možné, že ti co zavraždili milióny lidí, mohli v klidu dál žít. Je zcela nenormální, že tohle mohlo někoho napadnout. Je to i problém současné doby. Lidé vždy hledají nějaké viníky. Němci si také někoho našli. Byli to milióny lidí, kteří zemřeli, aniž by věděli proč. Proboha, ti lidé byli nevinní a přesto čelili tak neskutečnému zlu. Zlu co se nacházelo za bránou ,,práce osvobozuje“. Vstupovat do plynové komory, do které lidé vcházeli s informací, že jim v táboře poskytnou možnost se osprchovat, byl nejhorší zážitek mého života. Ještě teď, když ťukám na klávesnici své pocity, mám při vybavení toho momentu, kdy jsem tam stála a potýkala se skutečností, že zde opravdu bezmocní lidé umírali, nepopsatelný pocit. Pocit chladu a smutku. Ještě dlouho se budu vyrovnávat se skutečností, že se to opravdu stalo. Cítím bolest za ty, co si koncentračními tábory prošli. Utěšuje mě pouze myšlenka, že těm miliónům lidí je v nebi lépe a doufám, že ti, kteří těmto lidem způsobili tu neskutečnou bolest, ti kteří tyto tábory vymysleli, hnijí v pekle. Já se teď pouze mohu modlit, že se minulost nebude už nikdy opakova.

Eliška Turečková


Osvětim. Slyšíte nářek, vnímáte beznaděj, cítíte pohledy oči  z fotografií, které se za vámi otáčejí.  Přemýšlíte nad tím, co jim běželo hlavou. Strach o své nejbližší. Beznaděj.  Bezmocnost. Konečná. Proč? Měli svoje sny, plány,  přání, touhy.  Stejně jako vy, jako já. Nepřipusťme návrat zla.

Milena Valentová

 

Fotogalerie

exkurze

 exkurze

01

 01

02

 02

03

 03

04

 04

06

 06

07

 07

08

 08

09

 09

10

 10

11

 11

12

 12

13

 13

14

 14

15

 15

16

 16

17

 17

18

 18

 
Vloženo: 25. 11. 2019       Stránka: Novinky

První pomoc od ZZSOK

Potřebujete pomoct?

Pokud netušíte, jak obvázat ránu, kolikrát stlačit hrudník při resuscitaci nebo jak pomoci tonoucímu, tak po dnešku už se s těmito otázkami můžete obrátit na naše osmáky. Ti dnes absolvovali rychlokurz od skutečných záchranářů a díky nim si mohli vyzkoušet, co v těchto zátěžových situacích dělat. 

19. 04. 2024   Novinky   Více zde

Rekordní Odznak všestrannosti

Statistici by měli z letošního okresního kola Odznaku všestrannosti radost. Zapsali by nejvyšší účast soutěžících (147) a nejpříznivější počasí - slunečno a 18 stupňů na začátek dubna bylo nadstandardní.

 

07. 04. 2024   Novinky   Více zde

Pohádkohraní v Žirafkách

Březen za kamna vlezem, ale číst tam budem.

Projekt s tímto názvem nás provázel celý měsíc.

06. 04. 2024   Novinky   Více zde

Finanční gramotnost na prvním stupni aneb: Vydělávám, šetřím a nakupuji

A přece se (Země) točí! ... ale (prý hlavně) kolem peněz.  A proto jsme se na ně více zaměřili.

22. 03. 2024   Novinky   Více zde

OFICIÁLNÍ NÁZEV:

Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko,
příspěvková organizace 

Adresa:
Struhlovsko 1795,
753 01 Hranice,
IČ: 14618575
Kde nás najdete:
Loc: 49°33'8.38"N, 17°43'40.258"E

KONTAKTY:

Tel.: + 420 581 650 166
Identifikátor datové schránky: nevmmq6
E-mail: skola(zavináč)zsstruhlovsko(tečka)cz

Ředitel školy
Mgr. Radomír Macháň, tel.: 581 650 151

Další­ kontakty:
Školní jídelna při ZŠ, tel.: 581 650 155
Mateřská škola,  tel.: 581 650 165

MAPA:

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM:

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Ať s míčem, knihou nebo kružítkem - příležitost u nás dáme všem.

DOPLŇKOVÁ ČINNOST:

Pořádání odborných kurzů, školení
a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti

REALITNÍ ČINNOST:

Pronájem a půjčování věcí movitých
Hostinská činnost (stravování cizích strávníků)

loga-partneri
PPUC
Výuka přírodních věd nově
Spolu a lépe
SFŽP ČR
MŽP ČR
Poznej a chraň
Pokusné ověřování
ERASMUS+
OPVK
Doučování žáků škol
Rozvoj digitálních kompetencí pedagogů
IKAPOK II
IKAP II
Rozvíjení digitální gramotnosti dětí již od MŠ
Digitalizujeme školu cíl 172
Digitalizujeme školu cíle 173 a 174
Spolu a lépe IV
Spolu to zvládneme
Obědy školákům 2023

2001 - 2024 © Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace - All rights reserved      developed: CodeKey.cz    grafika: Wedipa