Finanční gramotnost na prvním stupni aneb: Vydělávám, šetřím a nakupuji
A přece se (Země) točí! ... ale (prý hlavně) kolem peněz. A proto jsme se na ně více zaměřili.
Mladší žáci se seznamovali s naší měnou, porovnávali si své peněženky, počítali magnetické peníze, hráli si na obchod, skládali peněžní domino a hledali způsoby, jak šetřit.
Od třetí třídy měli žáci ve svých peněženkách už větší obnos peněz, a navíc si zahráli na dospělé. Prožili jeden den, během kterého rozhodovali o tom, za co utratí své těžce vydělané peníze. Korunky se kutálely opravdu rychlým tempem, ačkoliv většina našich dospěláků se uskromnila a do práce jeli na kole a oběd měli v krabičce z domu. Těžká volba nastala, když se měli rozhodnout, zda svému dítěti během cesty ze školy koupí hračku, kterou chce a se slzou v oku a hlasitým povykem si o ni říká. Někteří tušili, že by se podobný scénář mohl opakovat každý den. Taky měli strach, aby své dítě nerozmazlili, a tak nic nekoupili. Ale většina zvolila cestu menšího zla a zakoupila "jen" drobnost. A tak někteří s těžkým srdcem a slovy: „Ty děcka mě fakt zrujnujou", museli vytasit kreditní kartu nebo hotovost a zaplatit. Žáci diskutovali ve skupinkách, jestli je dnes výhodnější utratit méně peněz nebo více s tím, že nám "to" déle vydrží. Byl to zážitek sledovat tu živou diskuzi, poslouchat argumenty a vidět jejich snahu neutrácet a opravdu šetřit (ach, kéž by jim to vydrželo).
V páté třídě někteří chybně spočítali konečný stav svého konta, jelikož se stali obětí podvodníků a byl jim během neopatrného online nákupu vybílen účet. Řešili jsme téma měsíčního rozpočtu, výdaje nezbytné, nutné a zbytné. Na počítačích zjišťovali svou úroveň finanční gramotnosti. A i tady se dostalo na téma šetření. Žáci například vypočítali, že když se po dobu jednoho roku vzdají čokoládové tyčinky, která stojí 15 Kč, ročně ušetří......? :)
Finanční gramotnost je běh na dlouhou trať. Snad tento hodinový blok žáky posunul o kousek dal.
Děkuji kolegům za spolupráci během hodiny.
Touto akcí jsme se zapojili do celosvětového projektu Global Money Week 2024, který je zaměřen na podporu finančního vzdělávaní dětí a mládeže.
- Cel -
Fotogalerie
Dějepisná exkurze 9. ročníku do Osvětimi
Ve středu 9. října se naši žáci devátých tříd v doprovodu čtyř vyučujících vydali na dlouho plánovanou návštěvu areálu koncentračního tábora Auschwitz a Birkenau v polské Osvětimi. Dlouhou cestu autobusem za hranice republiky vystřídalo procházení se areálem s těžkou historickou stopou ve světových dějinách. Přičemž v ulicích a budovách tábora jsme vyslechli z úst našich průvodkyň spoustu detailů a děsivě silných lidských příběhů.