„Co nebylo v učebnici …“
Je název i téma našeho letošního přírodovědného projektu.
Zaměříme se na spolupráci, vzájemnou komunikaci, sdílení a prezentaci vlastních a získaných informací. Ve skupinách i jednotlivě budeme vyhledávat, posuzovat, přemýšlet, zapisovat, ověřovat … a budeme hledat odpovědi na otázky, které nás budou zajímat.
V září jsme se věnovali opakování a prohlubování učiva ze čtvrtého ročníku. Vyzkoušeli jsme si práci s textem, vyhledávání informací a jejich doplnění. Museli jsme přemýšlet, doplňovat, objasňovat, namalovat zástupce, doplnit potravní řetězec, své odpovědi zkontrolovat a zapsat do pracovních listů.
Ale hlavně jsme vše, co jsme se dozvěděli, museli převyprávět během určeného času spolužákům ve svých skupinách. Zjistili jsme, že si mnohem více zapamatujeme a víc nás to baví.
Zajímavosti o lidském těle – pokračujeme v bádání…
V této části našeho projektu jsme využili modelů a materiálů z přírodopisného kabinetu.
Zajímavosti o lidském těle – pokračujeme v bádání…
Zopakovali jsme si a také vyzkoušeli, jak funguje smyslová soustava. Rozebrali a složili model lidského oka a ucha.
Také jsme se pokusili správně umístit vnitřní orgány do modelu lidského trupu.
Opět zajímavá zkušenost… držet v ruce ušní bubínek nebo umístit správně čočku do modelu oka … to se jen tak každému nepodaří.
Zajímavosti o lidském těle.
Pokračujeme v našem přírodovědném projektu a získáváme další zajímavé informace.
Tentokrát jsme zkusili zajímavosti přiřazovat k jednotlivým soustavám – svalové, kožní a dýchací. Rozdělili jsme se do skupin, každá si vybrala jednu tělesnou soustavu. Z nabídky textů a obrázků jsme vybírali jen ty, které patřily naší skupině.
Jednotlivé informace jsme potom umístili na nástěnku, abychom se o ně podělili i s ostatními.
Víte, kolik litrů vzduchu spotřebuje člověk za den? Jaká je rychlost vzduchu při běžném dýchání? Že při kýchání dosahuje rychlost vzduchu síly cyklónu? Že se v kůži nachází sval, který se jmenuje vzpřimovač chlupů? Kolik váží kůže se všemi jejími vrstvami? Jak se nazývá největší a nejmenší sval v našem těle?
Podívejte se na nástěnku u naší třídy…
Téma lidské tělo je aktuálně náplní hodin přírodovědy. A protože náš projekt je o tom, co nebylo v učebnicích, pustili jsme se do vyhledávání zajímavých informací z jiných zdrojů.
LIDSKÉ TĚLO
Téma lidské tělo je aktuálně náplní hodin přírodovědy. A protože náš projekt je o tom, co nebylo v učebnicích, pustili jsme se do vyhledávání zajímavých informací z jiných zdrojů. Tentokrát jsme využili naši školní knihovnu a encyklopedie, které má k dispozici.
Začali jsme kostrou člověka. Jak vypadá kostra člověka? Umíme pojmenovat její části? Jak se nazývají a kde leží jednotlivé kosti? Která z kostí je nejmenší? Nejdelší?
Ve skupinách jsme opět vyhledávali, posuzovali, přemýšleli, zapisovali. Výstupem z našeho bádání je nástěnka plná zajímavých a pro mnohé překvapivých informací.
Co nás čeká příště? No přece další zajímavosti o lidském těle!
ZOOLOGICKÉ ZAHRADY
Zoologické zahrady tak, jak je známe dnes, začaly vznikat teprve před sto lety. Jejich významným úkolem je chránit ohrožené druhy zvířat, chovat a rozmnožovat je a případně je i navracet do původního životního prostředí.
Zoologickou zahradu navštívil určitě každý z nás.
Co nebylo v učebnici???
Tentokrát nás zajímalo, která ze zoologických zahrad v ČR je nejstarší? Největší? Nejmenší? Nejmladší? Chová nejvíce druhů zvířat …? A další nej … .
Využili jsme počítačové učebny a hledali a hledali. Zjistili jsme, že většina zoologických zahrad má vlastní webové stránky, pořádá různé programy pro děti i dospělé a účastní se mezinárodní spolupráce zoologických zahrad celého světa, protože příroda je ohrožená na celé Zemi.
Dozvěděli jsme se velmi mnoho zajímavých informací a zpracovali jsme je s využitím znalostí z informatiky do prezentací a referátů. Ty jsme pak přednesli svým spolužákům.
Naše výsledky můžete vidět na nástěnkách.
PROJEKT BANÁNY...
Populární banány
Banány patří mezi nejoblíbenější a nejprodávanější ovoce na světě. Nepotřebují reklamy, prodávají se samy. Všichni je chtějí...
Každý banán někdo sklidil nebo zabalil.
Jaký je život na plantáži?
Dalším tématem našeho projektu „Co nebylo v učebnicích…“ bylo vyhledávání, ověřování informací, shlédnutí videí, seznámení se s příběhy lidí pracujících na plantážích, vypracování pracovního listu a diskuze o daném tématu.
Seznámili jsme se problematikou pěstování banánů, pracovními podmínkami pěstitelů, vlivem plantážového pěstování banánů na přírodu, úlohou prodejních řetězců a principem Fairtrade (tedy spravedlivý obchod).
Pracovali jsme s materiálem www.pribehbananu.cz.
Banánovník je největší bylinou světa a jeho kmen vlastně tvoří stočené listy. Banány se sklízejí po celý rok, ale ještě jako zelené - dozrávají až v dozrávárnách ve své cílové destinaci.
Monokultura a nebezpečné pesticidy jsou hrozbou pro životní prostředí.
Banány jsou po bavlně druhou chemicky nejvíce ošetřovanou plodinou světa.
Práce na plantáži je tvrdá a nebezpečná, moc peněz za ni ale nedostanete.
Existují místa, kde funguje banánový byznys jinak.
Jednou z nejuznávanějších záruk etického původu výrobků je certifikace Fairtrade. Certifikované zboží označuje modrozelená známka, kterou v obchodě snadno poznáte. Silnou stránkou Fairtrade je pevná minimální výkupní cena produktů. Součástí pravidel Fairtrade je snaha o co nejnižší spotřebu chemikálií: farmáři třeba vysévají drobné rostlinky, které pokryjí půdu na plantáži, konkurují plevelu a zlepšují úrodnost. Nejnebezpečnější druhy pesticidů jsou ve Fairtrade zakázány.
A co já s tím?
Ovocnářské společnosti a obchodní řetězce se budou chovat odpovědněji jen v případě, že ucítí silný signál od spotřebitelů, kterým záleží na původu zboží v jejich nákupním košíku.
Buďte jedním z nich!
ZNAMENÍ ZVĚROKRUHU
Přírodovědný projekt – prosinec
Jak se dostala souhvězdí zvěrokruhu na noční oblohu?
Mohu vidět moje souhvězdí na v noci na obloze? Podle čeho se jmenuje moje souhvězdí? …
Jelikož jsme v přírodovědě dokončili učivo o vesmíru, napadlo nás, poskládat všechna souhvězdí podle narození žáků. Vytvořili jsme tak krásnou tematickou nástěnku. Sami posuďte, jak se nám společné dílo podařilo.
Pro mnohé znamení zvěrokruhu neznamená vůbec nic, pro jiné zas příliš mnoho. Ať už hledáme ve hvězdách cokoliv, vždycky se můžeme spolehnout na to, že až se budeme cítit ztraceni, zářící vesmírní giganti nám při dobrém počasí ukážou správnou cestu. Hvězdná mapa přeci kdysi sloužila jako prastará GPS navigace.
Světýlka udávající správný směr ale lidem v pradávných dobách motala hlavu. Jak se tam nahoru dostala? No přeci z vůle bohů…
LAPBOOK – VESMÍR
Během měsíce listopadu se žáci 5. třídy učili v přírodovědě o vesmíru.
Co je to lapbook? Jedná se o knihu s přehledem učiva o vesmíru, kterou budou mít děti k dispozici při opakování učiva. Do knihy se vejde spousta zajímavých informací o Slunci, sluneční soustavě, planetách a měsících, fázích měsíce, jak je to se dnem a rokem, střídáním ročních období apod. Žáci do lapbooku dolepují, dopisují, vyhledávají a přiřazují informace, které si lépe zapamatují a procvičí.
Během stříhání, lepení a hledání zajímavostí se žákům toto náročné učivo jistě dostalo pod kůži…
Živočichové obývající naši planetu mají mnoho podob. A protože existuje nepřeberné množství různých odlišných druhů, snahou přírodovědců je třídit je do skupin podle podobných vlastností. Základní členění rozděluje živočichy podle toho, zda mají nebo nemají kosti v těle a páteř složenou z obratlů na obratlovce a bezobratlé.
V této části projektu jsme pracovali ve skupinách s atlasy zvířat. Vyhledávali jsme informace o jednotlivých živočiších. Měli jsme za úkol vybrat zástupce každé skupiny a vyhledat v textu nejzajímavější informaci. Něco, co jsme nevěděli, neslyšeli, netušili…
Se zájmem jsme se pustili do práce. O nejzajímavější objevy jsme se podělili se spolužáky a prezentovali jsme je před třídou.
VÍTE???
Co jsou to myšovci?
Kdo je to sajga?
Emu je erbovním zvířetem Austrálie?
Co udělá hyena, když je náhle překvapena nepřítelem?
Kolik kilometrů dokáže urazit netopýr za pět dnů?
Brumby je australský zdivočelý kůň?
Tetra slepá je ryba? Ve sháňce za potravou se plně vyrovnají ostatním rybám, mnohdy je i předčí.
Kočka pouštní má stejnou barvu srsti jako její okolí?
Na závěr jsme vytvořili přehled těch NEJ … informací na nástěnku kde se s nimi mohou seznámit i spolužáci z ostatních tříd.
KONTROLA RŮSTU NAŠICH ROSTLIN A ZALÉVÁNÍ
Konečně jsme se letos dostali na vycházku k našim rostlinám, které p. uč. zasadil v loňském školním roce.
Protože jsme se k nim nedostali jako třída dříve / protiepidemická opatření /, udělali jsme si s p. uč. Wolfem vycházku dnes - 14.10. 2021.
Ořech i černý rybíz jsou v dobrém stavu, zalili jsme je a něco si o nich řekli. Chystají se pomalu na zimu, proto žádná velká aktivita. My však využijeme naši vycházku ke slohové práci na téma Podzimní výlet k rostlinám.
Mrkli jsme se i na ostatní stromy našich spolužáků z jiných tříd, povídali si o plodech a prohlíželi si obrázky budoucí sklizně.
Prošli jsme si zároveň celou naši školní zahradu a obdivovali podzimní plody - třeba dýně. Byli jsme udiveni, že jahody stále kvetou a snad i zčervenají nachystané plody.
Těšte se na naši slohovku.
5.A
Rozmanitost přírody – třídění živočichů
Živočichové obývající naši planetu mají mnoho podob. A protože existuje nepřeberné množství různých odlišných druhů, snahou přírodovědců je třídit je do skupin podle podobných vlastností. Základní členění rozděluje živočichy podle toho, zda mají nebo nemají kosti v těle a páteř složenou z obratlů na obratlovce a bezobratlé.
V této části projektu jsme pracovali ve skupinách s atlasy zvířat. Vyhledávali jsme informace o jednotlivých živočiších. Měli jsme za úkol vybrat zástupce každé skupiny a vyhledat v textu nejzajímavější informaci. Něco, co jsme nevěděli, neslyšeli, netušili…
Se zájmem jsme se pustili do práce. O nejzajímavější objevy jsme se podělili se spolužáky a prezentovali jsme je před třídou.
VÍTE???
Co jsou to myšovci?
Kdo je to sajga?
Emu je erbovním zvířetem Austrálie?
Co udělá hyena, když je náhle překvapena nepřítelem?
Kolik kilometrů dokáže urazit netopýr za pět dnů?
Brumby je australský zdivočelý kůň?
Tetra slepá je ryba? Ve sháňce za potravou se plně vyrovnají ostatním rybám, mnohdy je i předčí.
Kočka pouštní má stejnou barvu srsti jako její okolí?
Na závěr jsme vytvořili přehled těch NEJ … informací na nástěnku kde se s nimi mohou seznámit i spolužáci z ostatních tříd.
Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko,
příspěvková organizace
Adresa:
Struhlovsko 1795,
753 01 Hranice,
IČ: 14618575
Kde nás najdete:
Loc: 49°33'8.38"N, 17°43'40.258"E
Tel.: + 420 581 650 166
Identifikátor datové schránky: nevmmq6
E-mail:
skola(zavináč)zsstruhlovsko(tečka)cz
Ředitel školy
Mgr. Radomír Macháň, tel.: 581 650 151
Další kontakty:
Školní jídelna při ZŠ,
tel.: 581 650 155
Mateřská škola, tel.: 581 650 165
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Ať s míčem, knihou nebo kružítkem - příležitost u nás dáme všem.
Pořádání odborných kurzů, školení
a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti
Pronájem a půjčování věcí movitých
Hostinská činnost (stravování cizích strávníků)
2001 - 2024 © Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace - All rights reserved developed: CodeKey.cz grafika: Wedipa