Empirickou zkušeností k odpovědnosti, aktivní účasti na ochraně a utváření životního prostředí v zájmu udržitelného rozvoje.
(ZKRÁCENÝ NÁZEV: Empirickou zkušeností k ochraně a utváření životního prostředí v zájmu udržitelného rozvoje.)
Anotace:
Cílem projektu je rozvoj nezbytných kompetencí cílové skupiny žáků, potažmo učitelů, rodičů a veřejnosti v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje a jejich informovanosti v environmentálních otázkách, návazně zvýšení přitažlivost přírodovědných oborů pro žáky základní školy a zefektivnění výuky přírodovědných předmětů formou podpory a rozvoje prakticky orientovaných částí výuky, především praktických činností v oblasti ekologického vzdělávání a ochrany životního prostředí a zdůraznění rostoucí potřeby ekologického myšlení a prolínání environmentálního vzdělávání a výchovy výukou všech přírodovědně zaměřených předmětů od přírodovědy na 1. stupni, přes přírodopis, zeměpis, chemii až po fyziku na 2. stupni. Principy environmentálního vzdělávání lze shrnout do tří základních okruhů – poznat, naučit se mít rád a chránit. Náš projekt má ambice je všechny prakticky naplnit.
Zdůvodnění projektu:
Projektové aktivity vycházejí z potřeby v dnešní době stále více potřebného a nezbytného rozvoje znalostí, dovedností a postojů žáků v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje a jejich informovanosti v environmentálních otázkách, potažmo velice účelném a žádoucím zvýšení přitažlivosti přírodovědných a technických předmětů praktickou aplikací teoretických poznatků při praktických experimentálních činnostech a uskutečňovaných měřeních s využitím nejmodernějších školních měřících systémů a přístrojů či na školní poloprofesionální meteorologické stanici s následným vyhodnocováním a zpracováváním naměřených dat. Neocenitelný přínos bude pro žáky znamenat především vlastní činností získané povědomí o neoddělitelných souvislostech řady přírodních jevů a vývoje počasí s činností člověka, udržitelným rozvojem a environmentální podstatou daných přírodních procesů a jevů.
Současná školní praxe se potýká s problémem klesajícího zájmu žáků o studium přírodních věd, a tak i klesajícím zájmem o otázky ochrany životního prostředí. Jedním z důvodů může být pravděpodobně i skutečnost, že žákům je často učivo předáváno v podobě hotových informací bez toho, aby žák dostal možnost se spolupodílet na tvorbě vlastního vzdělávacího obsahu prostřednictvím vlastní zkušenosti a poznání. Z hlediska nutnosti změny této situace a zájmu o zatraktivnění výuky přírodních věd a zvýšení dnes s vývojem přírodních věd velmi úzce a neoddělitelně souvisejícího environmentálního povědomí je rozhodně přínosné uplatňovat badatelsky orientované aktivity, které spočívají v objevování přírodních zákonitostí vlastním úsilím, zkušeností, poznáním. Žáci při experimentálních měřeních a zpracovávání naměřených dat získají navíc nenásilnou a velmi efektivní formou i velmi důležité praktické manuální dovednosti a komplexní znalosti o stavu životního prostředí a velmi kvalitní základy k vybudování kladného postoje k jeho ochraně, kompetence v oblasti udržitelného rozvoje a nezbytnou informovanost v základních ekologických otázkách, environmentální problematice.
Realizace projektových aktivit bude směřovat k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že je povede k:
Největší význam projektu bude spočívat v zaměření činností s jeho realizací souvisejících na přechod od dnes stále ještě spíše teoreticky zaměřeného transmisivního pojetí výuky přírodovědných předmětů a environmentálního vzdělávání založeného na předávání hotových poznatků a informací k aktivní výuce konstruktivistické, založené na experimentu, zkušenosti, vlastním pozorování a poznání, orientované na pochopení učiva, pochopení přírodních jevů, vlivu působení člověka na životní prostředí, vedoucí k rozvoji myšlení a tvořivosti. A k tomu je nezbytné potřebné materiální zabezpečení a přístrojové vybavení, jež by pomohly finanční prostředky poskytnuté v souvislosti s realizací projektových aktivit zajistit.
Cíle projektu vycházejí v podstatě z cílů environmentální výchovy a vzdělávání:
Další cíle a výsledky projektu:
Výstupy projektu:
V rámci projektu bude škola a učebny přírodovědných předmětů vybavena unikátním přístrojovým vybavením, který umožní žákům praktická pozorování, terénní měření i práci s konkrétními daty získanými přímým měřením uskutečňovaným těmito přístroji, umožňujícími praktickou a efektivnější výuku environmentálních témat:
Žáky školy čeká díky výše uvedenému vybavení školy pořízenému v rámci realizace projektu mimo jiné i pozorování a zkoumání stejných přírodních jevů a veličin, jaké vnímalo a především zkoumalo lidstvo už od svých prvopočátků, ovšem k jejich měření, zaznamenávání a interpretaci výsledků budou již využívat tu nejmodernější techniku 21. století, se kterou se navíc budou učit i zcela prakticky pracovat. Navíc pochopí i prakticky význam pojmu udržitelné zdroje energie, pojem energetická soběstačnost a snad se naučí i energií šetřit, což by byl ten nejcennější výstup.
Vzhledem k počítačem podporovaným experimentům, které umožní žákům přehledné zaznamenávání, analyzování, vyhodnocování a porovnávání získaných dat, dojde také k rozvoji a podpoře zážitkového učení a zvýšení funkční a informační gramotnosti žáků a posílení ICT vybavení školy a vybavení učeben přírodovědných předmětů a environmentální výchovy výpočetní technikou a interaktivním zařízením (notebook, dataprojektor a interaktivní tabule zafinancované z vlastních finančních zdrojů).
Technické a přístrojové vybavení učeben přírodovědných předmětů a environmentální výchovy (Př a Z, F a Ch) pořízené v rámci realizace projektu:
- Meteorologická stanice (Meteostanice s integrovanou senzorovou jednotku skládající se ze srážkoměru, anemometru, senzorů teploty a relativní vlhkosti vzduchu umístěné v radiačním štítu, UV senzoru a senzoru solární radiace včetně přijímací konzole a AC adaptéru a potřebného materiálu pro instalaci a zapojení)
- Sada pro připojení na počítač a software (Sada připojení na počítač obsahuje nezbytný datalogger - paměťový modul a rozhraní, a program pro zpracování a prezentaci naměřených dat)
- Model větrné elektrárny (velký)
- Sensor - Pro studium činnosti modelu větrné elektrárny.
- Variable Load - Pro simulaci zátěže v elektrickém obvodu plynulým nastavováním velikosti elektrického odporu.
- 2V/400mA Solar Panel - solární panel (malý)
- 12V/500mA Solar Panel - solární panel (velký)
- Solar Thermal Exploration Kit
- Model vodní elektrárny
- Datalogger - outdoorové rozhraní (dotykový displej, čeština, GPS, WiFi, BlueTooth, ...)
- Rozhraní pro připojení senzorů k počítači přes USB
- Měřící senzory a čidla:
- USB čidlo pro měření teploty
- Nerezové teplotní čidlo
- pH Sensor – čidlo pH
- O2 Sensor – kyslíkové čidlo
- CO2 Sensor – čidlo oxidu uhličitého
- Gas Pressure Sensor – čidlo tlaku plynu
- Barometer – barometr
- Light Sensor – luxmetr - čidlo intenzity světla
- UVB Sensor – čidlo UVB záření
- Interaktivní tabule
- Dataprojektor s krátkou projekční vzdáleností
- Notebook
Instalace všech zařízení proběhne vlastními silami, případné finanční náklady na instalaci a zprovoznění budou hrazeny z vlastních provozních prostředků příjemce.
Aktivity projektu a jejich popis:
Žáci budou nově pořízeným technickým a přístrojovým vybavením a aktivitami uskutečňovanými v rámci projektu podněcováni k samostatným experimentálním měřením spjatým s praktickou aplikací technických a přírodovědných oborů. Technické a přístrojové vybavení bude používáno a výstupy projektu budou adaptovány tak, aby byly pokud možno co nejlépe a nejvhodněji využitelné ve všech ročnících základní školy s přihlédnutím k rozumovým schopnostem a manuálním dovednostem žáků rozdílného školního věku.
Cílová skupina projektu:
Primární cílovou skupinou projektu jsou žáci základní školy (tj. v roce realizace projektu cca 400 žáků a v následujících letech žáci další).
Hlavním přínosem pro cílovou skupinu bude změna pohledu, doplnění informací a vyjasnění otázek klíčových pro získání pozitivního vztahu k přírodovědným a technickým oborům a odbourání iracionálního negativního vztahu k nim, často pramenícího jen z pouhého transmisivního pojetí výuky bez přímého praktického pozorování, experimentování, aktivního vyvozování vztahů a zákonitostí. Zároveň bude současně velmi intenzivně díky vlastní zkušenosti a poznání podporován, budován a rozvíjen kladný vztah dětí k pozorovanému životnímu prostředí a jeho ochraně. Žáci získají osobní bezprostřední zkušenost s metodami vědecké práce, podpořenou názornými příklady z praxe, která jim usnadní i rozhodování o svém dalším profesním směřování. Tím, že se žáci dostanou do mnohem bližšího kontaktu s aplikovanými přírodními vědami, bude podpořena jejich zvídavost a také se v jejich očích zvýší prestiž přírodních věd a především vědomí důležitosti ekologického vzdělávání a environmentální výchovy. Zvláštní motivace ani nebude třeba. Možnost pracovat s téměř profesionálními experimentálními systémy bude pro žáky obrovským tahákem a motivátorem a samozřejmě své sehraje i zájmem dětí školního věku o výpočetní techniku, kterou jsou všechna měření, jak měřícími systémy, tak meteorologickou digitální stanicí podporována a jejímž prostřednictvím jsou i získaná data zpracovávána a prezentována.
Sekundární cílovou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci, u nichž dojde k výraznému profesnímu a odbornému růstu díky zapojení do projektových aktivit, konstruktivistickému pojetí výuky, zdokonalení v práci s nejmodernějšími experimentálními systémy a přístroji a v prezentaci a zpracovávání dat prostřednictvím výpočetní a interaktivní prezentační techniky.
Terciální skupinou pak budou především rodiče, ale vzhledem k prezentaci výstupů a výsledků prováděných měření i na webových stránkách školy také zájemci z řad nejširší veřejnosti.
Měření a zpracovávání získaných údajů a témata z oblasti meteorologie, obnovitelných zdrojů energie a ovlivňování přírodního prostředí činností člověka byla pro účely tohoto projektu vybrána zcela záměrně proto, že se jedná o multioborové disciplíny, které v sobě zahrnují vzdělávací oblasti všech přírodovědných předmětů od matematiky, přes fyziku, biologii a chemii až po zeměpis respektive geografii. Zároveň v sobě obsahují i často opomíjenou komponentu životního prostředí a jeho ochrany. Využitím vědeckých metod a prací s relevantními informacemi se také žáci stanou odolnějšími například vůči nekritickému přijímání všech informací valících se na nás z médií bez zamyšlení se nad jejich hodnověrností, například i na základě osobně získaných vlastních relevantních zdrojů informací.
Udržitelnost projektu
Vybavení pořízené v rámci realizace projektu, ale i metodicky zpracované experimentální metody a postupy se stanou běžně využívanými učebními pomůckami a především organizačními a výukovými postupy a metodami, které budou i nadále v následujících letech využívány k podpoře atraktivního a především efektivního praktického environmentálního vzdělávání a výchovy nejen v přírodovědných předmětech, budou dále promýšleny a rozvíjeny možnosti jejich využití, budou realizována další měření a srovnávání jejich výstupů s výstupy měření předcházejících týdnů, měsíců i let.
Každým rokem bude docházet k rozšiřování cílové skupiny a počtu zapojených žáků (rodičů, veřejnosti), ke zvyšování atraktivity pro cílovou skupinu, a to nejen díky rozšiřujícím se možnostem využití na základě získávaným zkušeností a dovedností při práci s pořízeným technickým a přístrojovým vybavením, ale např. i možnosti širšího srovnávání měřených dat a zpracovávaných údajů s daty a údaji získanými v letech minulých.
Cílová skupina získá možnost a především materiální a technické podmínky pro získání vlastních zdrojů informací o stavu životního prostředí a o vlivu působení člověka na něj, o existenci a možnostech obnovitelných zdrojů energií, o zákonitostech vývoje počasí a stavu životního prostředí a vlivu člověka na něj, o nezbytnosti ekologického myšlení, o udržitelném rozvoji.
Projekt nabídne žákům bezprostřední možnost seznámit se atraktivní formou s metodami vědecké práce a zakusit přitažlivost technických a přírodovědných oborů, které poskytují jiný pohled na každodenní život, přírodní děje, procesy a jevy. Zároveň u žáků rozvine ty klíčové kompetence, ve kterých máme ve srovnání s okolními státy stále rezervy, zejména kritický přístup k informacím a práci s nimi. Podpoří také přirozeně aktivní a inovativní způsoby vzdělávání, empirickou zkušenost a manuální zručnost.
Žáci základních škol obecně nemají zpravidla ještě ujasněnou představu o svém budoucím uplatnění a volí navazující studijní nebo učební obory často pod dojmem nepřesných informací, případně strachu z obtížnosti studia technických a přírodovědných oborů. Roli hraje také nejasná představa o dalším praktickém uplatnění, případně dokonce pocit nudy, která je s těmito obory zdánlivě spojena. K tomuto negativnímu trendu přispívá částečně také mediální obraz, který upřednostňuje a ukazuje jako úspěšné zejména absolventy netechnických oborů. Navzdory pozvolna se měnícímu trendu je třeba toto úsilí podpořit intervencí již na základní škole, kde se poprvé jasně formuje vztah k matematice a navazujícím technickým a přírodovědným oborům. Z této filosofie vychází i předkládaný projekt, který popularizuje technické a přírodovědné obory prostřednictvím témat environmentální výchovy a aktivního zapojení žáků do vědeckého procesu, čímž odbourává jejich obavy a poskytuje jim možnost si vědu bezpečně a zajímavou formou osahat.
Samotná realizace projektu sice potrvá „jen“ do 30.12.2015, ale praktické využívání přístrojového vybavení učeben přírodovědných předmětů podporujících vzdělávání v oblastech environmentální výchovy a vzdělávání a především získávání dovedností a praktických znalostí získávaných představiteli cílové skupiny při experimentální práci s ním a při zpracovávání a prezentaci získaných informací bude mít podstatně a výrazně dlouhodobější efekt.
Více fotografií zde.
Závěrečná zpráva zde.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Státního fondu životního prostředí České republiky a Ministerstva životního prostředí.
Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko,
příspěvková organizace
Adresa:
Struhlovsko 1795,
753 01 Hranice,
IČ: 14618575
Kde nás najdete:
Loc: 49°33'8.38"N, 17°43'40.258"E
Tel.: + 420 581 650 166
Identifikátor datové schránky: nevmmq6
E-mail:
skola(zavináč)zsstruhlovsko(tečka)cz
Ředitel školy
Mgr. Radomír Macháň, tel.: 581 650 151
Další kontakty:
Školní jídelna při ZŠ,
tel.: 581 650 155
Mateřská škola, tel.: 581 650 165
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Ať s míčem, knihou nebo kružítkem - příležitost u nás dáme všem.
Pořádání odborných kurzů, školení
a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti
Pronájem a půjčování věcí movitých
Hostinská činnost (stravování cizích strávníků)
2001 - 2024 © Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace - All rights reserved developed: CodeKey.cz grafika: Wedipa