ZIMNÍ POBYT S ENVIRONMENTÁLNÍM PROGRAMEM.
Ozdravný zimní pobyt žáků 7. ročníku se mohl uskutečnit díky poskytnuté podpoře ze Státního fondu životního prostředí České republiky, jež pokryje až 53,5 % skutečných nákladů vynaložených na realizaci pobytu.
ANOTACE: Ozdravný pobyt žáků školy měl jednotné téma - zdravý životní styl. To zahrnovalo jak zdravé stravování, tak zdravý pohyb i pobyt ve zdravém životním prostředí. Projekt se týkal 6 denního (5 nocí) ozdravného pobytu skupiny 29 žáků ZŠ. Aktivity dětí během pobytu - rozvoj ekologického vzdělávání, aktivní pohyb v přírodě, rozvoj manuálních dovedností, bezpečného chování vůči sobě i ostatním, rozvoj sociálních dovedností, spolupráce. Ekologická výchova byla realizována v rozsahu 8 hod/den, alespoň polovina aktivit byla uskutečňována v přírodě v terénu. Výuku EVVO zajistila profesní organizace zřízená pro environmentální vzdělávání - Lipka. Cíle EVVO jsou v souladu s ŠVP pro základní vzdělávání a týkají se pochopení zákonitosti přírodních procesů a vztahů, ekologizace lidských výrobků a zachování přírodních zdrojů (systém udržitelnosti přírodních zdrojů).
ZPRÁVA O PRŮBĚHU aneb deník Tlupana (rozuměj člena tlupy) Místo pobytu: Krásensko Termín: 17. 1. 2016 – 22. 1. 2016 Školní rok: 2015/2016 Třída: 7. A Počet žáků: 29 Pedagogický dozor: Mgr. Jana Strnadová, Mgr. Marek Haša
Neděle 17. ledna 14.45 sraz před ZŠ a MŠ Hranice, Struhlovsko. Všichni přichází i v doprovodu rodičů včas. Předem objednaná autobusová doprava na sebe nenechává čekat, a tak odjíždíme přesně ve stanovenou dobu odjezdu. Je 15 hodin. Počasí nám přeje, cesta ubíhá bez problémů, všichni jsou zvědavi, kdy a kam přijedeme. 16.15 přijíždíme na místo. Autobus zastavuje uprostřed obce. Rychta, jedno z pracovišť Lipky, se nachází v rekonstruované historické budově v obci Krásensko na Drahanské vrchovině. 16.30 přichází paní správcová. Ubytováváme se. Patrová budova disponuje 33 lůžky v 9 pokojích, přednáškovým sálem, učebnou, jídelnou, sociální zařízení je společné. Seznamuje nás s chodem pracoviště. Marně hledáme na pokojích odpadkové koše. Jsou na chodbách, pečlivě označeny dle druhu odpadu. Od první chvíle třídíme. 18.00 první večeře a jídelníček na celý týden. Zásady zdravého stravování. Chutná nám. 19.00 stanovujeme si pravidla chování, seznamujeme s harmonogramy dne, nechybí poučení PO a BOZP. Těšíme se na první společný večer. Máme nachystán program. Jenom ta večerka kdyby byla později. Pondělí 18. ledna 7.45 snídaně. Usměvavý personál nám nabízí na výběr ze dvou variant. Máme možnost volby. Nezapomíná se ani na pitný režim. 8.30 sál, seznámení s lektory. Jsme zvědavi, kdo přijde. Uf. Lektorují osoby s vysokoškolským vzděláním v patřičném oboru. Všichni jsou zaměstnanci Lipky. Představují se, nabízí nám tykání. V komunitním kruhu se představujeme i my, říkáme, co nás baví. Spoustu z nás si pamatují lektoři jménem již teď. Asi proto jsme každý zapalovali sirku, aby měli čas si nás zapamatovat. 9.00 rozdělují nás na dvě skupiny. Seznámí nás s terarijním chovem Rychty. Lektoři postupně vytahují z terárií jednotlivé živočichy a se zapálením o nich vypráví. Zvířata pod dohledem kolují mezi žáky, nikdo neodolá si nevzít do ruky chameleona či gekončíka. Opatrně si je budeme moci brát z terárií celý týden. 10.30 svačina 11.00 ekologie. Poznáváme některé zásady ekologického provozu. S těmi hlavními už jsme se seznámili včera. Třídíme. 12.00 oběd a odpolední klid 13.30 stáváme se Tlupany, lovci doby ledové. Rozdělují nás do tlup. Mají systém. Vybíráme si kartičky zvířat žijícími v době ledové. Rychle si bereme, my co spolu kamarádíme, stejná zvířata. Omyl. Z druhé strany jsou barevná rozlišení. Vznikají tlupy. Cílem je získat během týdne při různých aktivitách co nejvíce nástrojů k přežití v době ledové. Rozdělujeme si v tlupě role, vymýšlíme názvy tlup a nemůže chybět ani motivační pokřik. Kdo asi přežije? 14.30 stáváme se archeology. Vyrážíme do terénu. Počasí nám přeje. Svítí sluníčko. Pořádně navlečeni, teploměr ukazuje -6 stupňů, a vyzbrojeni nástroji archeologů se vydáváme k nalezištím. Nacházíme se přece v oblasti, v níž je život v době ledové dokázán. Své nálezy dokumentujeme, fotíme, píšeme nálezovou zprávu. Přemýšlíme, k čemu nalezené artefakty sloužily. Třeba k lovu. Jdeme si způsob lovu vyzkoušet. Střílíme lukem, vrháme oštěpem. Pro mnohé z nás to není vůbec snadné, oštěp držíme v rukou vůbec poprvé. Obzvlášť v tomto mrazu. Doba ledová začíná být autentická. 16.00 hurá do tepla. Svačina, horký čaj a sraz v sále. Teď už si povídáme o době ledové v teple. Co o ní víme, proč byla. Nově nabyté informace zpracováváme formou plakátů a pracovních listů. 17.45 komunitní kruh. Hodnotíme dnešní aktivity. Některé tlupy už získaly své první trofeje. Dnes to ale ještě není vše. 18.00 večeře. 19.00 sál. Vykládáme si. Poplach. Opouštíme budovu jen tak, jak jsme, a podle zásad PO a BOZP, s kterými jsme byli seznámeni. Je jasná noční obloha, venku vysloveně mrzneme, je přece doba ledová. Dokázali se lovci doby ledové orientovat podle souhvězdí? O tom si povídáme raději v teple při sledování programu s použitím aplikace Stellarium. 22.00 večerka. Úterý 19. ledna7.45 snídaně. Usměvavý personál nám nabízí opět na výběr ze dvou variant. Termosky plníme horkým čajem, dnes se jde na výpravu. 8.20 sraz v šatně. Pořádně obléci, čeká nás pobyt venku. Jako husy jdeme po silnici na nedalekou zastávku hromadné dopravy. Snad nás všechny vezmou do autobusu, je nás třiatřicet. Vysedáme v Jedovnici. Dál po svých. 1. zastávka. Vyfasujeme pracovní listy, klíče k poznávání zvěře podle stop. Pravda, sněhu je málo a pořádně zmrzlo, tak jaké asi najdeme stopy, že? Leda po nás, ale dodržujeme přeci zásady environmentálního programu. Klíč k poznávání stromů podle pupenů je využit víc. Kdo by řekl a vůbec poznal, že je na jednom místě 25 druhů dřevin. Ruce si zahřejeme termoskami a putujeme dál. Rudické propadání. Který odvážlivec se vydá po zmrzlé, ledem pokryté a kořeny stromů propletené cestě směrem dolů. Jenom blázen a nás třiatřicet. O zážitky není nouze. Všichni se hrneme k jakési díře, která je součástí krasové oblasti. Nic nám to doposud neříkalo, ale všichni jsme zvědavi. Vyškrábat se nahoru už nám jde snáz. Hurá, zasloužená svačina. A prý se i za chvíli zahřejeme. To jsem zvědav, kde. Kolíbky, tam prý se zahřejeme. Jeskyně, místo archeologických a paleontologických nálezů. Rychle se dělíme na dvě skupiny. Ta nejzmrzlejší chce nejdříve do jeskyně. Nemáme se chovat jako zvěř, ať nějaká zvířata v jeskyni uvidíme. Nasadíme slušivé čelovky, nejbystřejší z nás dostane teploměr. V nejzazším koutě jeskyně je opravdu teplo, + 8 stupňů, vůbec se nedivíme, že se tam netopýrům a pavoukům tak hezky spinká. I pohádka o netopýrech byla, pro nás. Druhá skupina si mezitím vyzkoušela výrobu pazourkových oštěpů z na místě nalezených rohovců. Čím to vyráběli, vždyť kladiva a jiné dnešní nástroje jsme s sebou nebrali. Museli si poradit jako pravěcí lidé. Pokračujeme ve své poznávací výpravě. Rudoltice. Zastavujeme se na kraji ulice. Prý uvidíme nejhlubší propast u nás. Všichni se šklebíme, vždyť nejhlubší propast, a nejen v České republice, je přece přímo u nás, v Hranicích! Nevidíme nic, jenom projíždějící auta a jeden železný poklop. A právě pod ním…. je nejhlubší suchá propast u nás. No, na tu naši, hranickou, nemá. A teď hurá do lomu hledat polodrahokamy. Hledání je fuška a někteří netrpěliví vyměňují hledání za klouzání po ledu. To je v letošní zimě také objev. Nic nezapomenout a hurá na místní dopravu a zpět na Rychtu. 13.30 pozdní oběd. Hladoví jak vlci spěcháme do jídelny. Hltáme, vyučující nám slíbili návštěvu místní prodejny potravin. Někteří z nás potřebují zdravou stravu doplnit prázdnými kaloriemi. 15.00 usedáme v učebně k ubrusy pokrytým stolům. Čeká nás řemeslná práce. I když nám omrzlé ruce již roztály, některým jakoby ne. Tvoříme z hlíny cokoliv, co souvisí s dobou ledovou. Modelujeme misky, zvířátka, Venuše, ty se líbí obzvláště pánskému osazenstvu tlup. I na odpolední svačinu zapomínáme. 16.30 scházíme se v sále. Po tlupách vyplňuje pracovní listy k dnešní výpravě. Co jsme si nezapamatovali, vyhledáváme v odborné literatuře. Na rozdíl od pravěkých lidí umíme číst, ale rozumí všichni psanému? Po večeři je slíbená čtenářská dílna. Středa 20. ledna7.45 snídaně. Ještě před ní se však všichni tísníme před nástěnkou s rozpisem dne. Doufáme, že nepůjdeme hned ven. Sláva, až odpoledne. 8.30 couráme se na sál. Káravé pohledy lektorů mluví za vše. Jsme nějací unavení. Ne nadarmo má středa patřit mezi odpočinkové dny. Snad dnešek přežijeme. Prý jo, prý z nás dnes udělají experty na přežití. Jednoho nového experta si na nás dnes i přizvali. A hned že prý máme v tlupách napsat sedm věcí, které bychom k přežití, podle nás, potřebovali. To vám byla diskuse! A teď vybrat pouze sedm z celého seznamu nezbytností. 10.00 experty na přežití již jsme. Staneme se i experty na zvířata a rostliny. Motivační hry nás naladí na další práci. Většina z nás se těší na práci s mikroskopy a ….. oběd. 12.00 oběd. Ne všichni máme rádi nivu. Zůstává po nás spousta zbytků. 13.30 sraz v šatně. Každý se pořádně oblékl. Venku je chladno a sněží. Nově přizvaný expert má s sebou kbelík s dnešními zbytky od oběda. Nač? My zase desky s klíčem k určování stop a stromů podle pupenů. Tušíme možnost získávání trofejí. Odcházíme jako jedna velká tlupa za humna. Zastavujeme se na louce blízko malého lesíka. Velká tlupa se trhá na tlupy jednotlivé. Úkoly jsou zadány, tak jdeme na to. Nejvíce nás ohromí kladení fotopastí. Kam je dáme? Rozhoduje blízkost jezevčí nory. Tu také málo kdo z nás kdy viděl. A lákadlo? Dnešní zbytky od oběda. Aha, tak k tomu ten kbelík. Nesmí chybět tematická hra k rostlinám a době ledové. Poučí nás, pobaví i zahřeje. Začíná se stmívat, a tak hurá zpět na Rychtu. 16.30 posvačit, zahřát a na sál. Po dnešním dnu máme s čím obchodovat. Taktizujeme, vyhrát by chtěl každý. Stáváme se opravdovými experty na přežití. 17.30 komunitní kruh. Opět hodnotíme. I když se nám dnes z tepla Rychty nikomu nechtělo, je pobyt venku tím nejlepším z dnešního dne. A zítra prý vyrážíme do terénu hned dopoledne.18.00 večeře, konečně trochu volna a pak zábava. 19.00 společný večer plný … hlavně pantomimy. Improvizaci jsme si vyzkoušeli jako experti, tak proč v ní nepokračovat a ještě nějaká hra na zvířátka. Ta se k dnešnímu dni také hodí. 22.00 večerka Čtvrtek 21. ledna7.45 snídaně. Dnes se ještě před snídaní u rozpisu dne nemačkáme. Víme, že půjdeme ven na celé dopoledne. Celé dopoledne? A co svačina. Vždyť na jídelníčku je napsaný chléb a nějaký sobáček. Co to může být? Asi nějaká pomazánka. Jak si ji zkřehlýma rukama asi tak budeme mazat na chléb. Venku svítí sluníčko, ale napřed se máme sejít na sále. 8.30 sraz na sále. Pracujeme v tlupách. Přemýšlíme, jak vlastně vypadá náš obyčejný den, den v týdnu. Je příjemné slyšet, že netrávíme svůj volný čas jen u „kompu“. Diskutujeme nejen mezi sebou, ale i s lektory. Jsme spokojenější my, nebo byli spokojenější lidé doby ledové? Utváříme velký kruh. Do tlup nám rozdělují kousek novin, krabičku se sedmi sirkami. „Nic si nezapomeňte, teple se oblečte a sraz v šatně!“ zazní. Blíží se čas svačiny. To asi budeme svačit na Rychtě. Nic. Ale hlad měli v pravěku a dnes určitě stejný! 10.00 vyrážíme ven. Můžeme si vzít i lopaty, ty na bobování. Trasa vede opět za humna. Po včerejším sněžení nacházíme stopy zvěře. „Je to liška nebo kočka?“ zaznívá. „Nač máte poznávací klíče.“ „Jé, to je liška!“ Stávají se z nás lovci-tlupani beze zbraní. Sluníčko nás příjemně hřeje do zad. Lopaty také nezahálí, když je na čem se svézt. Nezapomeneme vyzvednout včera nastražené fotopasti. Škoda, že neznáme hned úlovek. A tady jsou další stopy. Veverky. Nikde ji nevidíme, tak si na ně zahrajeme celá tlupa. Schováváme a bereme si navzájem oříšky, je zima, je třeba si udělat zásoby. A nejen oříšků. Máme si cestou nasbírat suché větve na oheň. No jo, tak k tomu ty sirky. Přicházíme k tábořišti. Těšíme se na jeden pořádný oheň. Lektoři vytahují sobáčky. Vlastně špekáčky. Hurá, svačina a teplá. Omyl. Máme po jednotlivých tlupách rozdělat oheň, když se rozhoří, můžeš si opéct svůj sobáček. Skolíš soba, bude špekáček. Odtud ta slovní přesmyčka. Což o to, střílení do terče jsme již trénovali, ale rozdělat oheň! První tlupa už si sobáčky vesele opéká. I zásoba sirek jim zůstala téměř celá. „Půjčíte nám sirky, nám už došly?“ „Nepůjčíme, prodáme!“ Obchodování plane víc než samotné ohně. Některé tlupy po mnoha marných pokus o rozdělání ohně sní špekáček syrový. Hlad je hlad a vyměňovat už není co. No, všichni bychom asi nepřežili. Vracíme se s úlovky, ale ne všichni nasyceni, do tepla. Oběd je později, ten snad dostane každý. 14.30 sraz na sále. Tvoříme velké plakáty z našich nejen dnešních úlovků. Hmotných, dovednostních, znalostních. Všichni chtějí být nejlepší. Do práce se zapojuje každý. Jsme chváleni lektory, že málokterá skupina pracuje jako jeden. I svačinu sníme přímo při práci, komunitní kruh vynecháváme. Po večeři ještě máme čas dokončovat. 19.00 čtenářská dílna. Každý uklizen na svém vybraném místečku si čte. Hrobové ticho vystřídalo pracovní šum dnešního odpoledne. Čeká nás poslední společný večer. 22.00 večerka Pátek 22. ledna7.45 snídaně. I v pátek se na nás personál usmívá. Nezbude ani sousto. Na konci týdne jíme ne jako tlupa, ale jako smečka hladových vlků. Utíkáme si rychle sbalit své věci, uklidit pokoje a být včas na sále. Poslední dopoledne. 8.30 přichází nová lektorka. Prý nám prozradí, jak mít celé dopoledne hezky hřejivé nožky. No, škoda, že nám tajemství teplých nohou neprozradili hned v pondělí. Ajaj, máme vyběhnout bosýma nohama do sněhu, pak si je rychle osušit a vklouznout do ponožek. Venku jsou pocitově -32 stupně. Ještě že nám to tajemství neprozradili hned v pondělí. Ubíráme se zpět do sálu. Čeká nás představení a hodnocení včerejších prací. Dostáváme rady, jak prezentovat co nejlépe. Všechny tlupy se snaží. Hodnocení se zdá objektivní a moderní technika umožní zpracovat výsledky v úhledných barevných sloupečcích grafu. Poslední obchodování. Kdo přežil? Všichni. Poslední komunitní kruh. Hodnocení celého týdne. Superlativy zní ze všech úst. Nikomu se nechce jet domů! 12.00 poslední oběd, poslední pomazlení se zvířecím osazenstvem Rychty. Poděkování, poslední společná fotka. Přijíždí autobus, nasedáme a se zamáváním se loučíme s Rychtou. Děkuji. Tlupan.
Více fotografií zde.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Státního fondu životního prostředí České republiky a Ministerstva životního prostředí.
|
|||||||||
Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko,
příspěvková organizace
Adresa:
Struhlovsko 1795,
753 01 Hranice,
IČ: 14618575
Kde nás najdete:
Loc: 49°33'8.38"N, 17°43'40.258"E
Tel.: + 420 581 650 166
Identifikátor datové schránky: nevmmq6
E-mail:
skola(zavináč)zsstruhlovsko(tečka)cz
Ředitel školy
Mgr. Radomír Macháň, tel.: 581 650 151
Další kontakty:
Školní jídelna při ZŠ,
tel.: 581 650 155
Mateřská škola, tel.: 581 650 165
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Ať s míčem, knihou nebo kružítkem - příležitost u nás dáme všem.
Pořádání odborných kurzů, školení
a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti
Pronájem a půjčování věcí movitých
Hostinská činnost (stravování cizích strávníků)
2001 - 2024 © Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace - All rights reserved developed: CodeKey.cz grafika: Wedipa