Škola v přírodě
V pondělí ráno se odjelo na dlouhoočekávanou akci - školu v přírodě. Celý čtvrtý ročník vyrazil na Sluňákov do vesnice Horka nad Moravou, která se nachází kousek za Olomoucí. Po příjezdu se děti rychle ubytovaly a program s instruktory mohl začít. Dopoledne probíhalo formou přivítání, prohlídkou areálu a blízkého okolí. Odpoledne jsme rovněž strávili většinu času venku, zahráli si pár her a v menších skupinách jsme se pomocí domácí plastelíny pokusili vytvořit model sopky. Celé tvoření doprovázel pokus, pomocí kterého si žáci lépe představili, co se děje při reálném výbuchu sopky.
Druhý den jsme započali příběhem. Zjistili jsme, proč má rostlina semínka, jak cestují atd. Poté jsme se vydali ven a snažili se v přírodě nějaká najít. Některým jedincům to dalo zabrat, nicméně každý byl nakonec úspěšný a našel semínka nejméně 8 druhů rostlin. Kousek od budovy, kde jsme byli ubytovaní, se nachází hezká vyhlídka na oboru se zvířátky. Tady pokračovalo naše putování. Nejprve jsme se dozvěděli, jak se mohou semínka šířit do okolí - větrem, po vodě, uchycením na zvířatech - a poté jsme zkusili naše "úlovky" roztřídit podle způsobu šíření. Rovněž jsme zjistili, které potraviny se prodávají ve formě semínek, některá jsme dokonce i ochutnali.
Po obědě nás čekala práce s mapou a botanický průzkum - hledání a určování rostlin. Největším hitem pro děti byla zaručeně kopřiva dvoudomá. Nejenže si někteří navzájem uštědřili pár ozdravných "švihanců", jiní borci nelenili a dokonce kopřivu ochutnali. :)
Středeční téměř celodenní výlet do Litovelského Pomoraví si všichni náramně užili. Po cestě na loveckou chatu, kde jsme se vyřádili na houpačkách, skluzavkách a omrkli místní výběh s koňmi, nás čekalo několik zastávek s aktivitami, které souvisely s lužním lesem. Největší úspěch sklidilo chytání hmyzu na louce a jejich zkoumání pod kelímkovou lupou. Po návratu do areálu jsme zaslouženě usedli okolo ohně a opekli si špekáčky nebo topinku. Odpolední program byl volnější - někteří odpočívali po pěší túře, jiní zbývající energii vložili do hraní deskových či míčových her.
Nejvíce zážitků však děti měly během čtvrtečního dne. Doposud byly smutné, že gumáky, které si s sebou měly vzít, ještě nevyužily, ale právě teď nastala jejich chvíle! Po snídani jsme se vydali k nedalekému rybníčku se síťkami, abychom prozkoumali zblízka svět drobných živočichů. Dětem se podařilo chytit spoustu zajímavých exemplářů. Největší zastoupení měly larvy vážky, pulci, ale i drobné žabky a rybky. Radost některým udělalo především miminko čolka obecného, ale také pády některých spolužáků do vody.
Odpoledne se z nás stali zkušení vodáci, kdy jsme si vyzkoušeli jízdu na raftech na dalším z okolních rybníků. Kdo nebyl postříkán vodou při špatné manipulaci s pádlem, ten byl minimálně poštípán komáry. Tato činnost dopadla úspěšně, nikdo tentokrát ve vodě neskončil. :)
Den s instruktory byl zakončen vyrobením těsta na hady a jejich následné opékání. Po sundání z klacíku jsme si těstíčko pocukrovali a výtvor snědli. Jednoduché a dobré, co víc si přát.
Poslední večer jsme završili soutěžemi, kdy byl pro žáky nachystán sluňákovský šestiboj. Na týmy čekalo luštění křížovky, na kterém si zopakovaly vědomosti nabyté v průběhu pobytu, ale i ve škole, dále například kličkování v pavoučí síti, různé štafety, přenášení vody pomocí vršku od pet lahve a spousta jiných aktivit. Všichni se odebrali unaveně balit a alou do postelí, aby si odpočinuli po náročném týdnu a nabrali energii na páteční závěrečnou část programu.
Fotek se nafotilo opravdu hodně, proto budou dány na sdílený dokument, kde si každý bude moci prohlédnout. Heslo bude zasláno rodičům do mailu.
Fotogalerie
Jak to jde dívkám v pracovních činnostech
Protože nám letos počasí přeje, kombinujeme práci na zahradě s prací v dílnách.
Poznej a chraň - 7. A máme nový třídní strom
Kvůli stavebním úpravám v okolí budovy naší školy jsme přišli o náš původní strom, který nepřežil přesazení na nové stanoviště.
Jak vidí hmyz a z čeho se skládá včelí žihadlo?
Tak tohle všechno se žáci 7. ročníku snažili zjistit během měsíce září
Termokamery ve výuce přírodopisu
Poté, co jsme zvládli jejich obsluhu a vyzkoušeli si přenos tepla na papír, zvládli jsme i pozorovat i propustnost různých materiálů jako je sklo a polyetylen.
Potravní vztahy v našem jezírku
Jak to chodí v přírodě jsme si prakticky vyzkoušeli v hodinách přírodopisu při dramatizaci potravních vztahů v našem školním jezírku.