Kufry knih na Struhlovsku
Jak jsme na Struhlovsku objevovali kufry plné knih
Jedná se o kufry knih z projektu MAP pro Hranicko IV, do kterého je naše škola velmi aktivně zapojena, a který je spolufinancován EU.
Kufry plné knih měly v naší škole velký úspěch. V každé hodině ČJ, v níž se objevily, vzbudily u dětí velký zájem. Dětská zvědavost i zvídavost tak napomohly zdaru každého čtení s těmito kufry. Bezesporu lze tedy říct, že jsou kufry knih pro žáky velmi vhodným motivačním prvkem. A jakým činnostem jsme se s knihami v našich čtenářských dílnách věnovali?
Po opatrném vytažení všech knih z kufru, si každý vybral knihu, která ho na první pohled zaujala – ať už obálkou, velikostí nebo prostě jen tím, jak mu padla do ruky. Nejdříve jsme začínali aktivitou, během níž bylo úkolem žáků zjistit, co všechno nám kniha může prozradit, ještě předtím, než ji otevřeme. Když děti sdílely své tipy, o čem by příběh mohl být, ukázalo se, že obálka často koresponduje s obsahem, tudíž se celkem vždy podařilo hlavní linii příběhu odhalit. Mnohé barevné ilustrace byly tak lákavé, že se děti nemohly dočkat, až knihu otevřou.
Dalším úkolem byla pečlivá analýza zvolené knihy. Děti samostatně i ve dvojicích zjišťovaly, kdo je autor, kdo knihu ilustroval, kdo ji vydal a kdy, kolik má stran apod. Všechny tyto detaily hledaly děti se zaujetím. Potom se zkoušely na knihu podívat jinak než jen očima a odpovídaly na otázky, co z knihy slyší, co z knihy cítí, na co si v knize dle jejich názoru mohou sáhnout. Děti také popisovaly, jak na ně kniha působí, jestli vypadá dobrodružně, děsivě nebo třeba klidně.
Po důkladném prozkoumání jednotlivých knih jsme přešli k samotnému čtení. Každý si mohl vybrat kapitolu, odstavec nebo jen pár vět, které ho nejvíc zaujaly, někteří žáci využili možnosti nahlas přečíst vybrané úryvky ostatním. Tím jsme se plynule dostali i k hlavním postavám a jejich příběhům, děti vyprávěly, co všechno kniha slibuje, a některé vyjadřovaly přání mít takovou knihu i doma.
Na závěr jsme si zahráli didakticky zaměřenou hru Knihovnice. Jako paní učitelka jsem se stala knihovnicí, která pečlivě vybírá každou knihu. Úkolem dětí bylo mě přesvědčit, že právě ta jejich kniha patří do mé knihovny.
Čtenářské dílny s kufry plnými knih nám ukázaly, že čtení není jen o tom „dostat se od začátku na konec“, ale že knihy mohou být pro děti skvělým prostředkem k rozvoji poznání, komunikace i fantazie.
Další články k tématu:
"Kufr plný knih" | Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace
Za kol. pedagogů ZŠ a MŠ Hranice, Struhlovsko
Mgr. Lucie Pazderová
Fotogalerie
Advent ve 3. A
Pod dohledem pana Kaktusáka se žáci 3. A dozvídají o tradicích, které v souvislosti se znalostí vyjmenovaných slov po B nyní často nazývají jako obyčeje, adventního času.
Miniházená - HŠL 2024/2025
V pátek 29. 11. 2024 proběhl v házenkářské hale první turnaj ze série turnajů v miniházené hranických ZŠ. Jedná se o tzv. Hranickou školní ligu v miniházené, která bude pokračovat dalším turnajem na jaře 2025. V rámci ligy se žáci dělí do dvou věkových skupin, úspěšná utkání mají za sebou žáci 2. a 3. tříd, v pátek 6. 12. 2024 se turnaje zúčastní žáci 4. a 5. tříd.
Halloween a Dušičky ve 3. A
1. listopad, den mezi dvěma svátky, Halloweenem pocházejícím z anglicky mluvících zemí a Dušičkami, které mají ryze český původ.
Lesní pedagogika
V úterý 8. 10. 2024 jsme se vydali na výlet do Školního polesí Valšovice, kde pro nás zaměstnanci a studenti Střední lesnické školy v Hranicích připravili vzdělávací aktivity o lese obecně pojmenovávané jako lesní pedagogika.
Ukázková hodina JUDO
Tělesná výchova byla ve čtvrtek 3. 10. 2024 pro 2. a 3. třídy ve znamení JUDA.